Počet výjazdov sanitiek stúpa: Podľa štatistiky až tretina prípadov nie je naliehavá
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Počet staníc pozemnej záchrannej služby stúpa, no rastie aj počet výjazdov. Štatistiky hovoria, že viac ako tretina z nich pritom patrí k menej naliehavým, čo znamená, že by sa dali riešiť inak. Môže sa teda stať, že záchranka zasahuje pri menej vážnom probléme, kým na ňu čaká niekto v ohrození života. Aj preto je veľmi dôležité vedieť poskytnúť prvú pomoc.
Kým pred desiatimi rokmi linka 155 zazvonila v priebehu roka takmer dva a pol milióna krát, v minulom roku to bolo podstatne menej, iba 900 - tisíc volaní. Napriek tomu sa ale počet výjazdov záchranárov v porovnaní s rokom 2012 zvýšil o 120 - tisíc.
V minulom roku posádky rýchlej lekárskej aj zdravotnej pomoci urobili dovedna takmer 580 tisíc výjazdov. Z toho kritických bolo bezmála 26 - tisíc. Najväčšiu časť tvorili oznámenia, ktoré sa v danom momente mohli riešiť inak. "Z celkového počtu výjazdov bola viac ako tretina, teda takmer 230 - tisíc, menej naliehavých. V týchto prípadoch by sa časť zásahov dala v čase volania riešiť alternatívnou cestou," uviedla hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Petra Lániková.
Záchranárske povolanie patrí v celosvetovom meradle k jednému z najťažších. Ambulancia má povinnosti uskutočniť výjazd do dvoch minút od doručenie výzvy. "V súčasnosti nie je určené za aký čas sa má ambulancia ZZS dostať na adresu, to je dané dojazdovou vzdialenosťou, podmienkami dopravy, vyťaženosťou ZZS či poveternostnými podmienkami," uviedla hovorkyňa ministerstva.
Aj preto je veľmi dôležité vedieť poskytnúť prvú pomoc. Vodičov preskúšali dopraví policajti v spolupráci s červenokrižiakmi. "Vodič je väčšinou prvý na mieste udalostí, je dôležité, aby dokázal aplikovať tieto skúsenosti v praxi," vysvetlil Juraj Dravecký z ODI Humenné. Záchranári majú denne prípady, keď opisujú, ako poskytnúť prvú pomoc do príchodu posádky. Cez telefón pomáhajú resuscitovať a radia aj pri pôrodoch. "Klobúk dole pred všetkými záchranármi, nikdy nevedia, do akej situácie idú, obrovské ďakujem za ich prácu," odkázala vodička Janka Ulipová.