Ministerstvo vnútra pochybne nakúpilo predražené vrtuľníky za 30 miliónov eur, preverujú ho kontrolné úrady
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Nákup nových vrtuľníkov bez verejnej súťaže je nekoncepčný a prináša množstvo nezodpovedaných otázok, hovorí o pripravovanej akvizícii expert z košickej leteckej fakulty. Rezort vnútra sa totiž rozhodol pre údajnú poruchovosť a nedostatok náhradných dielov uzemniť ruské stroje a bez verejnej súťaže nakúpiť nové za takmer 30 miliónov eur. Podľa informácií Televízie JOJ tento nákup preveria kontrolné inštitúcie.
Celý rozhovor s profesorom Stanislavom Szabóm nájdete na konci článku.
Vrtuľník MI 171, nazývaný aj MIĽ, v letke ministerstva vnútra doslúžil. Po poslednom rozhodnutí vlády ho má nahradiť nový. A nie jeden, no rovno dva. Starý ruský stroj je však mimoriadne špecifický. Pravdou je, že nájsť zaň náhradu vôbec nie je jednoduché a už vôbec nie narýchlo. Tak to však momentálne rezort pod vedením Romana Mikulca realizuje.
Podľa schválených dokumentov je pre jeho uzemnenie ministerská letka v mimoriadnom stave. Ostáva jej len jeden funkčný vrtuľník, a preto sa kompetentní rozhodli bez verejnej súťaže kúpiť nové. "Vrtuľník MI 171 je ruskej výroby a bol problém ho opravovať, pretože sme nemali dostatok náhradných dielov," uviedol predseda vlády Eduard Heger.
Zvláštny výber zákazky
Ministerstvo vnútra sa však nezdržiavalo s transparentným výberovým konaním. Podľa oficiálneho stanoviska oslovilo šesť spoločností, vybralo si talianske stroje. Jeden z nich v minulosti dokonca lietal aj pod ruskými znakmi pre ropnú spoločnosť Gazprom. Kupovať ich budú od sprostredkovateľa za viac ako 29 miliónov eur. "Rezort vnútra siahol po leteckých strojoch, ktoré spĺňajú kritérium okamžitej dostupnosti," znie odôvodnenie ústami hovorkyne Zuzany Eliášovej.
Televízia JOJ však disponuje informáciami, podľa ktorých bola na stole aj iná, oveľa výhodnejšia ponuka, vďaka ktorej by bolo možné na tomto nákupe ušetriť milióny eur. Navyše bola kompatibilnejšia so súčasným stavom. Medzi oslovenými bol vraj aj výrobca amerických vrtuľníkov Bell, jeden stroj od neho ministerská letka už prevádzkuje. "Náš rezort oslovil výrobcov vrtuľníkov a spoločnosti, ktoré sa zaoberajú obchodom s takouto leteckou technikou. Samotné rozhodnutie o kúpe bolo prijaté v následných rokovacích konaniach s dodávateľmi, ktorí boli schopní poskytnúť okamžitú dodávku relevantnej techniky," uviedla Eliášová.
Nákup neostane bez odozvy
A podľa informácií zo zdroja TV JOJ s takouto ponukou prišiel práve aj konkurenčný Bell. Ministerstvo sa však rozhodlo úplne inak. Keď sme od rezortu vnútra žiadali zverejniť ostatné ponuky, odmietli to s odôvodnením že na to nemajú oprávnenie. Samotný výrobca sa v tomto štádiu k obchodu takisto nevyjadruje. Pozornosť už ale zbystrili kontrolné inštitúcie. "Osobne vidím v tejto súťaži aj problém v tom, že sa utajujú pred verejnosťou informácie, ktoré sú bežne dostupné a ktoré by z hľadiska zákonnosti celého procesu by mali byť poskytnuté nie len novinárskej obci, ale aj odbornej, či laickej verejnosti," povedal predseda Národného kontrolného úradu Ľubomír Andrassy.
Hovorkyňa Úradu verejného obstarávania Jana Zvončeková navyše potvrdila, že aj táto inštitúcia sa už pochybným nákupom zaoberá.
Odborník nechápe
"Ministerský výber vrtuľníkov považujem za nelogický, nepraktický a v neposlednom rade predražený," povedal emeritný dekan leteckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach. Zároveň si kladie otázku, prečo padla voľba na iný typ a model vrtuľníka. "Javí sa minimálne nepochopiteľné, z hľadiska budúcnosti a z hľadiska koncepčného zámeru, rozširovať typovú radu vrtuľníkov. V tomto prípade vrtuľníkov typu Bell o ďalšie dva typy," krúti hlavou Stanislav Szabo.
U vrtuľníkov to totiž nefunguje ako v aute. Na každý kokpit musí byť vycvičená samostatná posádka. V tomto prípade sa tak budú musieť nanovo školiť piloti, ktorí sa budú špecializovať výhradne na riadenie svojho stroja. Expert na letectvo navyše hovorí o náročnejšej dostupnosti servisu a náhradných dielov, čo podľa neho v konečnom súčte celkovú prevádzku novej vrtuľníkovej platformy predraží. "Z pohľadu odborného sa vynára viacero nelogických otázok, dotýkajúcich sa práve podľa mňa zbytočného typového rozširovania škály vrtuľníkov prevádzkovaných u letky ministerstva vnútra. O to viac, že ide u každého vrtuľníka o jeden kus," uzavrel Szabo.
Celý rozhovor Jozefa Kačmáryho s profesorom Szabom si môžete pozrieť tu: