Cestovanie počas horúcich dní može byť náročné. Funkčnosť klimatizácie v hromadnej doprave je stále individuálna
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Klimatizované vozidlá hromadnej dopravy začínajú byť samozrejmosťou. Najlepšie je na tom už tradične Bratislava, iné časti Slovenska pociťujú rezervy, ktoré postupne odstraňujú.
Cestovanie mestskou alebo prímestskou dopravou dennodenne do práce dá zabrať. S návalom horúčav je to ešte náročnejšie. Obzvlášť ak niektoré vlakové súpravy nemajú klimatizáciu. "ZSSK nasadzuje aktuálne zhruba 620 koľajových vozidiel, z čoho je viac ako 80% klimatizovaných," informuje hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
"Približne 85% všetkých autobusov, 90% všetkých trolejbusov a 40% električiek je v súčasnosti vybavených klimatizáciou," tvrdí Martin Chlebovec, hovorca Dopravného podniku Bratislava.
Šofér, ktorý jazdí striedavo na Slovensku a v Nórsku vidí veľké rozdiely v klimatizovaní autobusov. "V Osle nemajú autobusy otvárateľné okná. Tam, keď sa klimatizovaný autobus pokazí, je okamžite stiahnutý z prevádzky, lebo by sa v ňom nedalo žiť. Na Slovensku, keď sa autobus pokazí, tak sa veselo pokračuje ďalej, len sa otvoria okná," hovorí šofér autobusu Ondrej Sokol.
Klimatizované vozidlá sú po novom označované na elektronických tabuliach hviezdičkou. Ich účinnosť je podľa respondentov z Bratislavy individuálna. "V regionálnych vlakoch sa môže zdať, že klimatizácia funguje menej alebo je menej účinná, no práve tieto vlaky majú častejšie zastávky. Omnoho častejšie sa na nich otvárajú dvere a do vlaku má možnosť vstúpiť horúci vzduch zvonka," informuje Tomáš Kováč. V Bratislave pribudnú obojsmerné a jednosmerné klimatizované električky, tridsať kĺbových autobusov, 64 krátkych autobusov či hybridných trolejbusov. Navyše nové súpravy dostanú determálne okná, čo prispieva k zníženiu teploty vo vozidle.