Kompletný prehľad návrhu nového grafikonu: Niektorým sa cestovanie výrazne skomplikuje
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Cesta za prácou či do školy môže byť od decembra nielen komplikovaná, ale pre niektoré obce aj nemožná. Príčinou sú zmeny v navrhovanom grafikone. Podľa ministerstva dopravy majú zefektívniť dopravu. Od cestujúcich aj dotknutých obcí prišli už stovky pripomienok. Niektorí hovoria, že sa budú musieť vrátiť k autám.
V Ivanke pri Dunaji len pred dvomi rokmi otvorili pri železničnej zastávke záchytné parkovisko. Systém zaparkuj a cestuj je jednou z motivácií pre ľudí, prečo prestúpiť na vlak. Niektoré vlaky ale už po novom na tomto mieste nezastavia. "Ráno medzi šiestou až ôsmou z Ivanky mali ľudia možnosť ísť na 7 vlakov, teraz budú môcť ísť na 4 vlaky," informuje starosta obce Ivanka pri Dunaji, Vladimír Letenay.
Ministerstvo dopravy pritom hovorí o zefektívnení dopravy.
"V prvom rade zdôrazňujeme, že počet spojov sa neznižuje, práve naopak počet vlakov a celkový dopravný výkon narastie. Cestujúci na drvivej väčšine tratí budú mať oveľa viac možností na cestovanie vlakom, než tomu bolo doposiaľ," informuje z odboru komunikácie z ministerstva dopravy, Martin Petro.
Nielen v Ivanke pri Dunaji celoslovenský nárast počtu vlakových spojov nepocítia.
Pripravovaný nový grafikon spôsobil na Hornej Nitre rozruch
Podľa samosprávy naň doplatia najmä študenti. "Buď sa ranné spoje rušia, alebo dochádza k posúvaniu časov približne aj o 40 minút, a teda nebudú stíhať začiatok školského vyučovania," uviedol hovorca mesta Prievidza, Michal Ďureje.
Ľudia kritizujú aj to, že mnohé regionálne spoje nahradia rýchliky, tie ale nebudú stáť v mnohých obciach. Pokiaľ sa klasické spoje zmenia na rýchliky, prinesie to aj platnosť tzv. kontingentu, teda dopravca stanoví, koľko ľudí môže cestovať vo vlaku zadarmo. "To spôsobí, že nikdy nebudete vedieť, koľko si budete musieť priplatiť," hovorí Ďureje. "Čo sa týka samotného trenčianskeho kraja, tak jazdiť tu bude viac rýchlikov a aj osobných vlakov," informuje Petro.
Ministerstvo dopravy sa venuje stovkám pripomienok
Len v rámci bratislavskej integrovanej dopravy prišlo 280 e-mailov s výhradami k novému grafikonu. "Ide približne o 50% pokles počtu vlakov v čase doobedného sedla, to je ten čas mimo špičky," informuje riaditeľ odboru dopravnej integrácie Bratislavskej dopravnej integrácie, Peter Války. Podľa štatistického úradu, ľudia pri železničnej doprave najazdili o 60 % osobokilometrov viac ako pred rokom.
Kompletný prehľad návrhu nového grafikonu
Tabuľky jednotlivých tratí, ako boli zverejnené na webových stránkach samosprávnych krajov nájdete:
TU Bratislava – Kúty – Břeclav; Devínska Nová Ves – Marchegg
TU Kúty - Skalica na Slovensku - Sudoměřice nad Moravou
TU Kúty - Trnava
TU Bratislava – Žilina – (Košice)
TU Nové Mesto nad Váhom - Vrbovce - Veľká nad Veličkou
TU Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice
TU Trenčianska Teplá - Horné Srnie - Vlársky Průsmyk
TU Púchov - Strelenka - Horní Lideč
TU Žilina - Rajec
TU (Mosty u Jablunkova) – Čadca – Žilina
TU Čadca – Makov
TU Zwardoň) – Skalité – Čadca
TU Bratislava – Štúrovo – Szob; Palárikovo – Šurany
TU Bratislava – Komárno
TU (Bratislava-Rača/Bratislava-Vajnory) – Bratislava-Nové Mesto – Rajka
TU Galanta - Trnava
TU Nové Zámky - Komárno
TU Bratislava-Petržalka – Kittsee
TU Nové Zámky - Prievidza
TU Leopoldov - Lužianky - (Nitra)
TU Trenčín - Chynorany
TU Horná Štubňa - Prievidza
TU Nové Zámky - Zvolen os. st.
TU (Nové Zámky) - Úľany nad Žitavou - Zlaté Moravce
TU Štúrovo - Levice
TU Šahy - Čata
TU Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica
TU Zvolen – Košice
TU Lučenec – Utekáč
TU Košice - Hidasnémeti
TU Zvolen – Vrútky
TU Zvolen – Diviaky
TU Banská Bystrica – Červená Skala
TU Červená Skala – Margecany
TU Brezno – Jesenské
TU (Bratislava) - Žilina – Košice
TU Kraľovany – Trstená
TU Štrbské Pleso - Štrba
TU Poprad-Tatry - Starý Smokovec - Štrbské Pleso
TU Starý Smokovec - Tatranská Lomnica
TU Poprad-Tatry – Plaveč; Studený Potok – Tatranská Lomnica
TU Košice – Plaveč – Muszyna
TU Košice - Čierna nad Tisou; Kalša - Trebišov; Sátoraljaújhely - Slov. N. Mesto
TU Michaľany - Medzilaborce mesto - Lupków
TU Prešov - Humenné
TU Prešov - Bardejov
TU Humenné - Stakčín
Ako uvádza portál vlaky.net rámcový návrh má vstúpiť do platnosti 11. decembra 2022. Návrh aktuálne obsahuje prvotnú implementáciu Plánu dopravnej obslužnosti Slovenskej republiky v železničnej doprave, schválenom MDaV SR v marci tohto roku, ktorý má smerovať k systémovému rozvoju verejnej železničnej dopravnej obsluhy na všetkých traťových úsekoch a k trvalo udržateľnému rozvoju a harmonizácii verejnej osobnej dopravy na Slovensku.
"Do 15. júla je ešte možné rámcový GVD 2022/2023 pripomienkovať zaslaním podnetu na Bratislavský samosprávny kraj, Trnavský samosprávny kraj, Prešovský samosprávny kraj, IDS Východ alebo emailom na ZSSK. Ostatné samosprávne kraje umožňovali zaslať pripomienky do 30. júna," uvádza portál.