Z kupé pre invalidov urobila železničná spoločnosť minibar. Vozíčkarka cestovala medzi plechovkami piva 5 hodín
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Predstavte si, že si riadne zakúpite lístok s miestenkou na vlak a po nastúpení vám povedia, že pocestujete v nákladnom vozni pre batožinu, pretože z vášho kupé si dočasne urobili minibar pre ostatných cestujúcich. Takúto skúsenosť z nedeľnej cesty vlakom z Prahy do Bratislavy má sochárka a výtvarníčka Zorka Lednárová, ktorá je na vozíku, používa dýchací prístroj a ktorá sem pravidelne cestuje za rodinou z Nemecka. Nakoniec musela cestovať medzi fľašami a plechovkami.
Cestu vlakom nahlásila 4 dni vopred, mala lístky aj miestenky pre seba aj syna. Z kupé pre imobilných si ale urobil personál minibar. Jej miesta kompletne zabrali plechovky a sendviče ponúkané ostatným cestujúcim.
Chceli ju nechať cestovať v batožinovom priestore bez okien
No a ju sa rozhodli nechať 5 hodín cestovať vo vozni určenom pre batožinu. "Aby ste pochopili tam nie sú žiadne okná, tam nie je klimatizácia. Povedal, že nemôžem ísť do kupéčka, pretože je obsadené. Je tam teraz minibar. Ja som na neho pozerala, ako je tam minibar, ja mám rezerváciu," hovorí sochárka a výtvarníčka, Zorka Lednárová.
Potrebuje dýchací prístroj, teda aj elektrickú zásuvku
Preto trvala na tom, aby jej miesto uvoľnili. "Že, aby teda vyprázdnil aspoň tú zem, aby som mohla s tým elektrickým vozíkom zájsť do toho kupéčka a mohla sa napojiť na elektrinu. Normálne som sa s ním musela hádať o moje právo na moje miesto. Pre nich bol nejaký minibar dôležitejší, ako človek," hovorí Lednárová. Nemohla ani zatvoriť dvere. Pán z minibaru jej stál za chrbtom a zohýbal sa cez ňu po tovar. Plechovky navyše pri brzdení padali. "Môj syn dostal na hlavu a ja na nohy," tvrdí Lednárová.
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko sa pod jej statusom ospravedlnil a vysvetlil, že síce išlo o ich vozeň a vrátia jej cestovné, chybu ale urobil ich dodávateľ České dráhy, ktoré neumiestnili minibar do správneho vozňa. "Ide o ojedinelý prípad, spolu s našimi partnermi budeme pracovať na tom, aby sa už neopakoval. Išlo o zlyhanie konkrétnych ľudí a porušenie pravidiel u dodávateľa Českých dráh," vyjadrenie hovorcu ZSSK, Tomáša Kováča.
Nie je to jej prvá zlá skúsenosť
"Napríklad za 10 ciest, ktoré som absolvovala tento rok, tak 9 z toho nebolo v poriadku," hovorí Lednárová. Raz ju museli ručne prenášať cez koľajisko. "Vlak prišiel na tretie nástupište a pán zeležničiar vybehne a hovorí, že nenašli kľúče od nákladného výťahu, že nemôžeme vás dopraviť na stanicu a odišiel, on ma normálne nechal tam, na nástupišti samú s kufrom," hovorí Lednárová.
Často nefungujú ani toalety
Železničná spoločnosť Slovensko tvrdí, že tento rok už prepravili 955 cestujúcich na vozíčku a dostali len 6 súvisiacich sťažností. Problém podľa umelkyne je ten, že imobilní nevidia efekt, keď sa aj sťažujú. Umelkyňa hovorí, že kým sa neurčí, kto za čo zodpovedá a nezmení systém, imobilným sa bude na Slovensku cestovať ťažko.