Viac ako tucet okresných miest príde o daňové úrady
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Cítime sa, ako ľudia druhej kategórie. Aj takéto slová volia samosprávy. Viaceré okresné mestá na Slovensku totiž prichádzajú o nemocnice, súdy a najnovšie v 13. z nich nebudú sídliť už ani daňové úrady. Finančná správa však tvrdí, že nik zo zamestnancov o prácu nepríde, a že vybrané pracoviská boli aj tak využívané iba minimálne.
"Je to veľmi smutné, že tie základné potreby pre obyvateľov sú postupne likvidované v týchto malých okresných mestách," sťažuje sa Peter Čopák, starosta obce Hostovice.
Starosta jednej z obcí hovorí, že nie všetko sa dá poslať elektronicky a mesačné výkazy nosí na daňový úrad v Snine každý mesiac osobne. Po jeho zrušení bude musieť cestovať o desiatky kilometrov naviac.
"To je 40 km pre nás, len aby sme odniesli jeden výkaz," hovorí Peter Čopák.
"Mestá a obce a ich obyvatelia majú stále silnejší pocit, že sa stávajú druhou kategóriou, pretože z médií sa dozvedajú o rušení nemocníc, o zmenách v súdoch a teraz sa dozvedajú, že u nich budú končiť tieto pracoviská," hovorí Michal Kaliňák, hovorca ZMOS.
13 daňových úradov sa už čoskoro presťahuje na iné pracovisko v rámci Slovenska. Na východe zrušia celkovo až 7 kontaktných miest.
"Dôvodom optimalizácie daňových úradov je napredovanie elektronickej komunikácie, pokles počtu spravovaných subjektov, či menej fyzických návštev klientov," hovorí Martina Rybanská, hovorkyňa Finančnej správy SR.
Podnikateľské subjekty totiž navštevujú tieto kontaktné miesta v minimálnej miere a fyzické osoby iba v čase podávania daňových priznaní. Podľa finančnej správy nik zo zamestnancov o prácu nepríde.
"Zamestnanci týchto daňových úradov budú presunutí na svoje väčšie pobočky v rámci kraja," vraví Martina Rybanská.
Benefitovať z toho by mali nielen klienti ale aj štát, keďže len na prevádzku a nájom budov týchto miest ročne minuli vyše 247 tisíc eur. Samosprávam sa toto rozhodnutie nepozdáva.
"Nedá sa všetko zo dňa na deň spraviť elektronicky a ešte ten elektronický systém málokedy funguje," povedal Peter Čopák.
"Klienti sa nemusia straty kontaktu obávať. Komunikovať s finančnou správou môžu cez viaceré kanály, ktoré bude naďalej posilňovať," dodáva Martina Rybanská.
Tieto zmeny sa budú od prvého decembra týkať Hurbanova, Kolárova, Hlohovca, Šamorína, Revúcej, Detvy, Sniny, Levoči, Stropkova, Moldavy nad Bodvou, Sobraniec, Veľkých Kapušian a Gelnice.