Oblačno
Bratislava
Emília
24.11.2024
Pri prepustení z pôrodnice je dojčených viac než 81 % novorodencov, 53 % z nich je dojčených ešte vo veku 6 mesiacov
Zdielať na

Pri prepustení z pôrodnice je dojčených viac než 81 % novorodencov, 53 % z nich je dojčených ešte vo veku 6 mesiacov

Zdroj: SITA

INZERCIA / Prvý augustový týždeň si pripomíname Svetový týždeň dojčenia. Aktuálny prieskum Iniciatívy 1000 dní v spolupráci so Slovenskou pediatrickou spoločnosťou ukázal, že na Slovensku je vo veku šesť mesiacov dojčených ešte 53 % detí. Aj keď je dojčenie najlepší možný spôsob výživy dojčiat, 55 % z nich zároveň od 4. mesiaca ochutnáva pevnú stravu. Vďaka tomu sa deti stretávajú s potenciálnymi alergénmi v období tzv. imunologického okna, čo je obdobie, kedy organizmus dieťaťa najlepšie toleruje alergény v strave a vytvára si tak lepšiu imunitu a odolnosť voči alergénom do budúcna.

"Imunologické okno nastáva zhruba medzi 17. až 24. týždňom života dieťaťa. Ide o jedinečné obdobie, kedy môžu dojčatá začať ochutnávať pevnú stravu. Najnovšie vedecké poznatky preukázali, že tento postup pomáha správne utvárať ich imunitné reakcie a znižuje neskoršiu precitlivenosť na alergény. V žiadnom prípade nejde ešte o náhradu dojčenia či mliečnej stravy, ale o ochutnávanie malého množstva základných potravín: ovocia, mäsa a zeleniny. Dieťa by sa malo stretnúť, vo vhodnej forme, aj s potenciálnymi alergénmi, ktoré sme deťom v tomto veku kedysi neodporúčali,“ vysvetľuje doc. MUDr. Milan Kuchta, CSc., predseda Slovenskej pediatrickej spoločnosti.

SITA

​Tohtoročný prieskum ukázal, že situácia v oblasti dojčenia sa na Slovensku od minulého roka výrazne nezmenila. Po prepustení z pôrodnice je dojčených priemerne 81 % detí a vo veku 6 mesiacov ešte asi polovica z nich, čo sú veľmi podobné výsledky ako v roku 2021 (80 % dojčených detí pri prepustení z pôrodnice, 53 % v šiestich mesiacoch). Najviac detí je v pol roku dojčených v Banskobystrickom (58 %) a Bratislavskom (64 %) kraji. Slovenské deti v percentuálnom vyjadrení dojčenia zaostávajú za českými, kde pri odchode z pôrodnice je dojčených 90 % a v šiestich mesiacoch 63 % detí. Aktuálny prieskum Iniciatívy 1000 dní, ktorej zriaďovateľom je spoločnosť Danone, zrealizovala spoločnosť NielsenIQ.

Správna výživa v detstve zohráva veľkú rolu pre kvalitu budúceho života. Rodičia by si mali dať záležať na správnom zložení stravy dieťaťa a zároveň sa vyvarovať častým chybám, ktorých sa dopúšťajú najmä z nevedomosti. Medzi najčastejšie nedostatky v stravovaní, s ktorými sa slovenskí pediatri stretávajú, sú napríklad neochota podávať odporúčané špeciálne mlieka, ak nie je dieťa dojčené, alebo nerozumné striedanie mliek (18 %), podávanie nevhodnej stravy či nezdravých potravín (solené, údené, polotovary, konzervované) a to v príliš ranom veku (18 %), príliš skoré zavádzanie príkrmov (12 %) alebo podávanie sladkostí a sladených nápojov (12 %).

SITA

​Najnovšie svetové vedecké poznatky potvrdili, že počas imunologického okna detský organizmus lepšie toleruje alergény v strave, čím si proti nim vytvára väčšiu odolnosť. Práve v 17. až 24. týždni veku dieťaťa je vhodné organizmus postupne vystavovať malému množstvu potenciálnych alergénov. Príliš skoré, ale aj veľmi neskoré zavádzanie alergénov do stravy dieťaťa môže zvýšiť riziko výskytu potravinovej alergie a rozvoj ďalších alergických ochorení. Je potrebné mať na pamäti, že ochutnávka ešte nie je plnohodnotným príkrmom a nemôže tak byť považovaná za náhradu mliečnej dávky. Ideálne je, ak matka v tomto období dieťa ešte dojčí. Materské mlieko so svojimi nutričnými, antibakteriálnymi, imunologickými a protizápalovými funkciami totiž pomáha a podporuje rozvoj tolerancie potenciálnych alergénov.

"V spoločnosti Danone si uvedomujeme dôležitosť výživy v prvých mesiacoch a rokoch života dieťaťa. Šírenie osvety v tejto oblasti je preto hlavným cieľom Iniciatívy 1000 dní, a to nielen počas Svetového týždňa dojčenia. Keďže vybudovanie správnych stravovacích návykov v ranom veku ovplyvňuje zdravie po celý život, chceme sa zamerať na identifikáciu nedostatkov vo výžive dojčiat a batoliat, aby sme pomohli pediatrom s ich nápravou a zároveň vzdelávali rodičov a širokú verejnosť,“ dodáva Mária Jendrišáková, Corporate Affairs manažérka Danone.

O prieskume

Prieskum uskutočnila spoločnosť NielsenIQ na reprezentatívnej vzorke 102 slovenských lekárov pre deti
a dorast. Jednalo sa o kvantitatívny telefonický prieskum, ktorý prebiehal koncom júna a začiatkom júla 2022.

O Iniciatíve prvých 1000 dní

Iniciatíva prvých 1000 dní napomáha aplikácii vedeckých poznatkov z oblasti nutričného programovania do praxe a podporuje vzdelávanie praktických pediatrov, sestier, lekárnikov a rodičov v oblasti výživy malých detí. Jej ambíciou je nasmerovať pozornosť verejnosti na dôležitosť budovania správnych stravovacích návykov v ranom veku, naštartovať zmenu správania rodičov a pozitívne tak ovplyvniť celoživotné zdravie detí.
Viac na www.1000dni.sk.

O spoločnosti

Spoločnosť Danone je najväčším svetovým výrobcom čerstvých mliečnych výrobkov, produktov na rastlinnej báze a svetovou dvojkou v kategórii detskej výživy a balených vôd. Ponúka celosvetové značky, napr. Activia, Actimel, Danette, Kostici a Fantasia, produkty na rastlinnom základe Alpro, Provamel a produktov detskej a klinickej výživy Nutrilon, Hami, Nutridrink, Nutrison, Cubitan, Neocate a ďalšie.

Danone v súčasnosti vlastní najrozsiahlejšiu zbierku fermentačných baktérií na svete. Hlavným cieľom Danone je prinášať zdravie prostredníctvom jedla čo najväčšiemu počtu ľudí, takmer 90% predajov Danone je v súčasnosti realizovaných v kategóriách zdravých výrobkov. Práve na kvalitu svojich výrobkov a tiež na zdravie, ktoré je úzko spojené so životným prostredím a trvalou udržateľnosťou zdrojov na celej čoraz viac prepojenej planéte, kladie spoločnosť Danone dlhodobo mimoriadny dôraz.

Najčítanejšie správy