Mikrospánok straší najmä vodičov: 17 hodín bez spánku je ako pol promile alkoholu, tvrdia odborníci
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Mikrospánok za volantom patrí medzi najväčších nepriateľov vodičov, ktorí v jeho dôsledku spôsobili už množstvo smrteľných nehôd. Podľa odborníkov je sedemnásť hodín bez spánku ako pol promile alkoholu v krvi. Práve mikrospánok patrí medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd.
Za prvý sedem mesiacov tohto roka policajti evidujú viac ako 7-tisíc dopravných nehôd. O život pri nich prišlo 145 ľudí. Štatistiky rezortu vnútra naznačujú, že počet nehôd ako aj usmrtených za posledné roky neklesá - ale naopak mierne stúpa. Častou príčinou dopravných nehôd býva práve mikrospánok. Ten podľa policajných štatistík spadá do kategórie porušenie povinností vodiča.
"Medzi ktoré možno zaradiť nevenovanie sa vedeniu vozidla a nesledovanie situácie v cestnej premávke, nedanie prednosti chodcovi. A takisto vedenie vozidla ak je schopnosť viesť znížená úrazom, chorobou alebo nevoľnosťou," povedal riaditeľ odboru dopravnej polície Tomáš Vrábel.
V prípade dlhšej trasy dopravný analytik upozorňuje na prípravu plánu pred cestou. Výhodou novších vozidiel je asistent jazdy v jazdných pruhoch, či monitoring kontroly vodiča. Na predchádzanie mikrospánku má dopravný expert takýto recept. "Predchádzať sa dá tak, že vodič si spraví plán, kde bude zastavovať, kde bude mať prestávku a ak náhodou cíti únavu tak treba zastaviť ihneď a neodkladať to nakoniec lebo naozaj väčšinou tie posledné kilometre bývajú najnehodovejšie," povedal dopravný analytik Hozef Drahovský.
Vodiči by vraj za jeden deň nemali prejazdiť viac ako 800 kilometrov. "Mikrospánok je definovaný ako spánok počas bdelého stavu, ktorý trvá 5-10 sekúnd a vodič si tohto spánku nie je úplne vedomý. Uvedomí si to až vtedy až keď sa stane buď skoro nejaká nehoda alebo až nehoda," uviedol dopravný psychológ Karol Kleinmann.
Povzbudzujúce látky ako taurín či kofeín sú podľa lekára zradné. Nezrýchľujú myšlienkové pochody a ani nezlepšujú koordináciu vodiča. Ide vraj iba o prekrytie únavy na určitý čas. "Čiže hodinu, dve šoféruje a zráta sa mu únava, ktorú mal pred tým a k tomu pribudne únava, ktorú získal behom hodiny, dvoch ďalšieho šoférovania a potom sa môže prejaviť náhlym vznikom bez varovných signálov napríklad mikrospánkom. Bez varovania ten človek zaspí, vypne sa," uviedol primár oddelenia neinvazívnej kardiológie NÚSCH Ján Postulka.
Lekár ďalej upozorňuje na to, že z hľadiska kardiovaskulárnych účinkov nápoje s vyššou dávkou kofeínu obsahujú i ďalšie preparáty. "Sumačný účinok týchto látok môže spôsobovať búšenie srdca či rôzne poruchy srdcového rytmu a ďalšie príznaky, čiže určite to neodporučujeme. Nanajvýš sa to dá brať ako jednorazová pomoc u oddýchnutého organizmu a určite nie na to aby človek unavený po práci cestoval do chorvátska a dal si štyri energetické nápoje," dodal Postulka.