Naša verejná doprava nestíha spĺňať ciele Európskej únie. Tretina vozidiel už mala mať alternatívny pohon
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Verejná doprava na Slovensku nestíha napĺňať zelené ciele Európskej únie. Minimálne tretina nových vozidiel by už mala mať alternatívny pohon. Aj v tomto prípade sú problémom peniaze, ale vďaka Partnerskej dohode na to môžu samosprávy použiť aj európske prostriedky.
Namiesto benzínu a nafty – elektrina, plyn alebo vodík. Je to síce pekná predstava, no realita je o čosi horšia. Brzdou obnovy vozového parku sú peniaze. Štát i samosprávy totiž po dvoch rokoch covidu a pri súčasnej inflácii nestíhajú plátať diery vo svojich rozpočtoch. "Dlhodobo nám chýbala systémová podpora, napríklad z hľadiska eurofondových výziev. Aj preto tá obnova vozového parku nie je taká plynulá, ako sme očakávali," povedal ústredný riaditeľ Združenia miest a obcí Slovenska Michal Kaliňák.
To by sa ale mohlo zmeniť, ak dopravné podniky siahnu aj po európskych prostriedkoch. Pre mnohé bude rozhodujúca cena pohonu. Dôležitá je aj technologická neutralita a členitosť terénu. Napríklad, plynovú flotilu majú už v Martine. Kým elektrický pohon je vhodný na roviny, do kopcov a v zime sa zasa hodí niečo iné. "Je v takom prípade výhoda takýchto plynových autobusov, že majú lepšie vlastnosti v extrémnejších podmienkach,“ priblížil výkonný riaditeľ Slovenského plynárenského a naftového zväzu Richard Kvasňovský.
Na svoju šancu čaká aj vodík, ktorý by sa mohol objaviť pokusne, najskôr v menších prímestských autobusoch. Problémom je nateraz nielen cena, ale aj chýbajúca infraštruktúra. "Ja som síce generálny riaditeľ optimistov, ale tak skoro to ešte nebude,“ myslí si dekan strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák .
Otáľať s výmenou vozového parku by nás mohlo vyjsť draho
"Je tam riziko sankcií, ale toto riziko by mal niesť štát a nie konkrétne samosprávy, alebo ich dopravné podniky,“ uviedol Michal Kaliňák. Verejná doprava ale nie je jediný sektor, ktorý by si zaslúžil ozeleniť a týka sa to napríklad aj odvozu odpadu.
"Dáva to veľký potenciál zvážať odpad na plynovom vozidle, a potom z toho odpadu zasa vyrábať biometán, na ktorý zasa môžu tie vozidlá jazdiť. Čiže tam sa dá vytvoriť krásna cirkulárna ekonomika,“ uzavrel Peter Mozolák, konateľ SPP CNG .