Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Asistenti učiteľa by mohli byť aj v materských a stredných školách
Zdielať na

Asistenti učiteľa by mohli byť aj v materských a stredných školách

BRATISLAVA / Po novom by asistenti učiteľa boli povinne financovaní štátom a automaticky prideľovaní na triedu, nie na žiaka. Zmeny by mala zaviesť reforma podpory žiakov so sociálnymi potrebami, ktorú predkladá ministerstvo školstva do medzirezortného pripomienkového konania. 

Financovaní budú zo štátneho rozpočtu

Financovanie asistentov by po novom malo byť zo štátneho rozpočtu, nie z eurofondov ako doteraz. Podľa návrhu riaditelia škôl budú automaticky prideľovaní podľa počtu žiakov so zdravotným znevýhodním v triede. Počet asistentov by sa mal zvýšiť približne na 18-tisíc, no mali by byť dostupní pre všetkých žiakov, ktorí to potrebujú. Na tlačovej besede to povedal minister školstva Branislav Gröhling.

Ministerstvo školstva sa vyjadrilo, že doterajší systém prideľovania asistentov učiteľa je neefektívny a neadresný. Dôvodom je aj nedostatok financií, ktoré sú na nich vyčleňované zo štátneho rozpočtu. Ich počet je preto limitovaný a financie na nich rezort školstva získava z eurofondov. To by sa však malo zmeniť v reforme podpory žiakov so špeciálnymi potrebami. Zmena financovania na prostriedky zo štátneho rozpočtu po vzore Veľkej Británie či Francúzska je aj podmienkou čerpania financií z plánu obnovy a odolnosti.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR

Škola dostane asistenta automaticky

„Štát bude po novom povinný financovať asistentov. Prideľovaní budú automaticky nie na žiaka, ale na triedu. Riaditeľ nebude musieť o nič žiadať, asistenta dostane automaticky v závislosti od počtu žiakov so zdravotným znevýhodnením v danej triede. Takto narastie počet asistentov na asi 18 000, ale zároveň budú fungovať efektívnejšie, lebo asistenti nebudú len pre jedného žiaka, ale pre všetkých žiakov v triede, ktorí to potrebujú,“ povedal minister školstva Branislav Gröhling. Po prvýkrát budú automaticky prideľovaní asistenti aj do materských škôl. Okrem toho materské školy dostanú aj člena podporného tímu. Školský podporný tím môže pozostávať zo školského psychológa, školského špeciálneho pedagóga, sociálneho pedagóga, školského logopéda či liečebného pedagóga. Táto zmena sa týka aj špeciálnych škôl.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR

Zákon zavádza Katalóg podporných opatrení

Zákon tiež zavádza Katalóg podporných opatrení, ktorým sa budú asistenti a odborní zamestnanci riadiť. Tento katalóg delí podporu pre žiakov na všeobecnú, cielenú a špecifickú. Všeobecné podporné opatrenia sú dostupné pre všetky deti a všetkých žiakov, ide napríklad o preventívne programy. Cielené podporné opatrenia sú určené pre deti a žiakov na prekonávanie menej závažných prekážok vo výchove a vzdelávaní, ide o krízovú intervenciu či doučovanie. Špecifickým podporným opatrením je napríklad debarierizácia či zabezpečenie špecializovaných intervencií. Pri každej kategórii sa uvádzajú konkrétne podporné opatrenia, ako aj to, ktoré z týchto opatrení je nárokovateľné.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR

Upravená definícia dieťaťa so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami

Zákon upravuje aj definíciu dieťaťa so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami. Pôvodná definícia zastrešovala iba žiakov so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia a intelektovo nadaných, čiže žiakov, ktorí majú stanovenú diagnózu zariadením poradenstva a prevencie. Nová definícia zahrnie aj deti, ktoré majú oslabenia, potrebujú podporu dočasného krátkodobého charakteru, napríklad po prekonanej traume. Podpora bude určená aj pre žiakov, pre ktorých vyučovací jazyk školy nie je materinským jazykom. Tým sa zabezpečí aj podpora pre deti s rómskym materinským jazykom či aktuálne s ukrajinským jazykom.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy