Dobrá správa pre motoristov: Po ôsmich rokoch prerazili diaľničný tunel Čebrať
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
RUŽOMBEROK / Ružomberok je večne upchaté mesto. Našťastie sme o krok bližšie k tomu, aby sa to zmenilo. Tunel Čebrať, ktorý je súčasťou pätnásťkilometrového diaľničného úseku D1 Hubová - Ivachnová, je po ôsmich rokoch prerazený. Po dostavbe bude tunel s dĺžkou 3,6 kilometra, po stále ešte nedostavanom Višňovom a Branisku, tretím najdlhším na Slovensku. Motoristi by sa ním mali prvý raz previezť o necelé dva roky.
Tunel Čebrať začali raziť na jeseň 2014, ale už po približne troch stovkách metrov práce pre nestabilné podložie na dlhý čas zastavili. Pre riziko zosuvu celú stavbu tunela preprojektovali a namiesto pôvodných 2 026 metrov tak meria tunel viac ako tri a pol kilometra. Raziace práce v tuneli obnovili v roku 2018, ale pre absenciu stavebného povolenia len v rámci geologickej úlohy.
"Ešte pred polrokom sme mali krízovú situáciu, kedy sme museli stavbu znova naštartovať. O to radšej som, že kolegovia našli cestu k riešeniu, aby stavba mohla ďalej napredovať. Dnes tu je viac ako 350 pracovníkov a aj zhotoviteľ ma ubezpečil, že s vysokou pravdepodobnosťou neočakávajú ďalšie komplikácie v stavebnej časti," uviedol na tlačovom brífingu po prerazení tunela minister dopravy Andrej Doležal.
Dosluhujúci ružomberský primátor Igor Čombor naznačil, že celková cena stavby sa bude blížiť k 600 miliónom eur, čo je dvojnásobok aktuálne očakávanej ceny. Minister Doležal to bližšie nekomentoval. "Nemáme ešte definitívnu sumu, stále prebiehajú rokovania. Pravidlá sú nastavené formou komisie na riadenie sporov a tam sa nebavíme o pomyselných hraniciach celkovej ceny, ale o objektívnych nárokoch," zdôraznil Doležal.
Diaľničný obchvat Ružomberka ušetrí motoristom aj viac ako 16 minút. Úsek D1 Hubová - Ivachnová bude mať celkovú dĺžku takmer 15 kilometrov. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na cestu I/18. Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela. Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.
Zhotoviteľom stavby je od roku 2013 združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav - SK, a. s., ktoré mali úsek diaľnice vybudovať pôvodne za 227 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty do roku 2017. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne takmer na 290 mil. eur a následne zatiaľ na 307 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.