Kolóny kamiónov na hranici s Ukrajinou by mohla vyriešiť výstavba nového úseku diaľnice
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KOŠICE / Nárast kamiónovej dopravy cez slovensko-ukrajinskú hranicu by mohla vyriešiť prioritná výstavba vyčleneného úseku diaľnice D1, od hraničného priechodu Vyšné Nemecké po Sobrance, prípadne až po Michalovce.
Zhodli sa na tom v stredu, 16. novembra, v Košiciach štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko i dvaja poradcovia predsedu vlády. Výhodou by pritom bola možnosť využiť na projekt prostriedky Európskej únie.
Z plánovanej časti diaľnice s napojením v Bidovciach pri Košiciach by sa tak východný úsek vybudoval osobitne a ako prvý. "Našim zámerom je vybrať diaľničný privádzač od ukrajinskej hranice a riešiť to samostatne, čo by urýchlilo celkový proces, o čom budeme informovať aj pána premiéra aj kompetentné orgány," ozrejmil poradca premiéra pre cezhraničnú spoluprácu, Eduard Buraš. Skrátilo by to podľa neho čakacie lehoty na vybavenie kamiónov na jednej aj druhej strane hranice a urýchlilo presun tovarov. Za dôležité považuje, aby ukrajinská strana na zasadaní medzivládnej komisie koncom novembra oficiálne potvrdila ako bod napojenia diaľnice hraničný priechod Vyšné Nemecké – Užhorod.
K samostatnému riešeniu úseku D1 od Vyšného Nemeckého po Sobrance alebo Michalovce je treba rozhodnutie vlády a dohodu rezortov zahŕňajúc ministerstvo financií. "Čo sa týka financií, sú k dispozícii zdroje EÚ a čím skôr toto pripravíme, tým skôr sa budeme môcť uchádzať o zdroje," povedal Kmeť. Poukázal na potrebu dobudovania diaľnice pre rozvoj regiónu. "Samozrejme, ktokoľvek prechádza po našej diaľničnej alebo železničnej sieti, musí platiť mýto a ak nás začnú kamióny alebo vlaky obchádzať, tak štát z toho nebude mať nič," uviedol Kmeť.
Potrebu dobudovania diaľnice na Zemplín zdôraznil aj poradca premiéra v oblasti regionálneho rozvoja, Rastislav Jílek. Plánovanú časť diaľnice D1 od Bidoviec na východ rieši multimodálna štúdia realizovateľnosti. Tá už má za sebou všetky dopravné prieskumy a momentálne prebieha ich vyhodnocovanie, príprava trasovania a výsledného dopravného modelu.
Rezort dopravy chce tiež presadiť zmeny v zákone o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb, čo už vláda odobrila. "Pôjde o predĺženie platnosti EIA, predĺženie platnosti územného rozhodnutia a chceme upraviť frekvenciu hodnotenia projektov Útvarom hodnoty za peniaze. Sme toho názoru, že efektívnejšie bude zúžiť počet hodnotení na posudzovanie pred prípravou EIA a pred verejným obstarávaním," konštatoval Kmeť.
Vďaka opatreniam by sa mohla zrýchliť investičná príprava výstavby úsekov rýchlostnej cesty R4 medzi Kapušanmi a slovensko-poľskou hranicou. "V prípade ťahu R4 smerom na Poľsko bude NDS pripravovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie a pre stavebné povolenie v rýchlom režime," doplnil Jacko. R4 je ako súčasť medzinárodného cestného koridoru Via Carpatia spájajúceho Baltské more s Egejským a Čiernym morom mimoriadne dôležitým diaľničným úsekom.