Skoro jasno
Bratislava
Elvíra
21.11.2024
Železnice majú nový grafikon: Má priniesť zlepšenie, no ozvali sa už prvé nespokojné regióny
Zdielať na

Železnice majú nový grafikon: Má priniesť zlepšenie, no ozvali sa už prvé nespokojné regióny

BRATISLAVA / Nový grafikon železničnej osobnej dopravy, ktorý začne platiť v nedeľu 11. decembra, je výsledkom reformy v podobe Plánu dopravnej obslužnosti. Zmena grafikonu sa podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala pozitívne dotkne viac ako 90 percent cestujúcich.

"Robíme to pre cestujúcich. Vo väčšine prípadov zvyšujeme intenzitu regionálnych prepojení a zrýchľujeme diaľkovú prepravu," informoval vo štvrtok na tlačovej besede Doležal s tým, že pri príprave nového vlakového grafikonu sa rozhodovali na základe dát. Zámerom je efektívnejšia vlaková doprava a tam, kde to treba, budú vlaky jazdiť viac. "Našim dlhodobým cieľom je podporovať železničnú dopravu, tak ako je to v zahraničí. Železničná doprava je jediná dlhodobo udržateľná forma dopravy. Chceme vytvoriť potenciál, aby objem železničnej dopravy mohol rásť," uviedol minister dopravy. Podmienky majú podľa neho umožniť zvýšený záujem ľudí o cestovanie vlakmi.

Navrhovaný rozpočet verejnej správy počíta v budúcom roku s výdavkami zhruba 450 miliónov eur na osobnú železničnú dopravu vo verejnom záujme. "Zohľadňujeme tam aj zásadný rast cien energií. Ak nebude schválený štátny rozpočet a pôjdeme do tzv. rozpočtového provizória, na dopravu vo verejnom záujme bolo na rok 2023 plánovaných 302 miliónov," upozornil Doležal. Výdavky v železničnej osobnej doprave by v takom prípade klesli o 150 miliónov eur, výkony by sa znížili o polovicu a terajší grafikon by museli upraviť, respektíve pristúpiť ku krízovému scenáru.

Vlakový grafikon je podľa rezortného šéfa prvá etapa ďalších reforiem

Ministerstvo dopravy pripravuje návrh nového zákona o verejnej osobnej doprave, na základe ktorého vznikne Národná dopravná autorita. "Ako ďalší stupeň rozvoja dopravy na Slovensku bude koordinovať autobusovú dopravu k vlakovej. Tam, kde to dáva zmysel ekonomický a dopravný, tam budeme jazdiť vlakom. Kde to zmysel nedáva, budeme jazdiť autobusom, ale autobusy budeme koordinovať s vlakmi," upozornil Doležal.

Nový cestovný poriadok

Medzištátna doprava :

  • Na linke Žilina – Ostrava – (Praha) prichádza k zavedeniu pravidelného 2-hodinového taktu vlakov Žilina – Ostrava – (Praha) naviazaného v Žiline na systémový takt Ex 6xx. Všetky budú vedené systémovo s pridaním nového páru vlakov Žilina – Ostrava.

  • Z dôvodu rekonštrukcie infraštruktúry v uzle Žilina nebudú vedené priame vlaky Ostrava – Zvolen – (Banská Bystrica). Taktiež bude zrušený posilový pár vlaku PENDOLINO SC 242/243, ktorý bol vedený v piatky z Prahy a v soboty z Košíc.

  • Na linke Žilina – Horní Lideč – Praha hl. n. prichádza k navýšeniu rozsahu dopravy o nový pár vlakov EC 222 s odchodom zo Žiliny o 5:23 a EC 223 s príchodom do Žiliny o 22:29.

  • Z dôvodu nižšieho záujmu cestujúcich a objednávky MDV SR v skorých ranných a neskorých večerných hodinách bude zrušený pár vlakov EC 284/285 Bratislava hl. st. – Praha hl. n. Do 30. 6. 2023 vlaky EC vedené z dôvodu výluky cez Havlíčkův brod, od 1. 7. 2023 vlaky vedené v pôvodných trasách cez Českú Třebovú – skrátenie cestovnej doby o cca 30 minút.

  • Úspešný projekt autovlaku z Bratislavy do chorvátskeho Splitu sa plánuje prevádzkovať aj počas letnej sezóny 2023. Vlak bude jazdiť častejšie a bude vedený v predĺženom letnom období nasledovne: EN 1153 bude vedený v letnej sezóne od 3. mája do 6. októbra 3x týždenne s odchodmi z Bratislavy vždy v stredu, piatok a nedeľu. Späť zo Splitu do Bratislavy bude premávať v štvrtok, sobotu a v pondelok.

  • K zásadnému navýšeniu počtu spojov prichádza pri spojeniach zo Slovenska do Poľska cez pohraničný priechod Skalité – Zwardoń, kde príde k  zvýšeniu počtu medzištátnych vlakov na linke  Čadca – Zwardoń zo súčasných 5 párov na 11 párov vlakov. V stanici Zwardoń sú prípoje od väčšiny vlakov na vlaky smer Katowice.

  • Rýchlovlak railjet xpress Bratislava hl. st. – Salzburg – Innsbruck – Zürich zostáva zachovaný v približne rovnakých polohách. Cestujúci z týchto vlakov budú môcť v Bratislave prestúpiť z/na nočný vlak R 614/615 ZEMPLÍN z/do Humenného, Košíc a Žiliny.

  • Taktiež zostáva zachovaný rýchlovlak SC 240/241 PENDOLINO KOŠIČAN na linke Košice – Praha hl. n. v približne rovnakých časových polohách, avšak s väčším počtom zastavovaní na území SR.

  • Na linke Košice – Hidasnémeti – Budapešť zostáva zachovaná rozšírená ponuka vlakových spojov – spolu 7 párov medzištátnych EC vlakov, ktoré budú vedené v dvojhodinovom taktovom režime.

  • Od začiatku GVD budú opäť vedené dva páry priamych vlakov R 96x ZAKARPATIA Košice – Mukačevo. Z Košíc budú odchádzať o 8:46 a 11:46 a do Košíc budú prichádzať o 18:17 a 21:33. Vlaky budú na našom území zastavovať v Čiernej nad Tisou. Po odsúhlasení partnerským dopravcom plánujeme zaviesť aj jeden pár nočných vlakov Čierna nad Tisou – Čop.

  • Rok 2023 bude z pohľadu najazdených "vlakokilometrov" za posledné roky rekordný. ZSSK totiž plánuje odjazdiť viac ako 38 mil. vlkm a vypraviť takmer 644-tisíc vlakov. Oproti roku 2014 ide o takmer 25 %-ný nárast pri počte vypravených vlakov a takmer 26 %-ný nárast v počte vlakokilmetrov. Viac vlakov bude jazdiť najmä na linke Ex 6xx Bratislava – Košice, v okolí hlavného mesta Bratislava a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.

Vnútroštátna diaľková doprava 

  • Na trati Bratislava – Košice budú premávať 4 páry vlakov InterCity, pričom IC 44 bude historicky najrýchlejšie: trasu Košice – Bratislava zvládne za 4 hod 31 minút.

  • Vlaky IC 44 a 45 vedené aj naďalej z/do Viedne cez Kittsee a budú zastavovať aj v staniciach Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Vo Viedni je zabezpečený prípoj z/do Zürichu/Frankfurtu.

  • Pri vlakoch IC 520, IC 521, IC 522, IC 523, IC 524 z Košíc do Bratislavy dôjde k zrušeniu zastavení v staniciach Trnava, Trenčín, Vrútky, Ružomberok a Liptovský Mikuláš. Výnimkou je IC 525, ktoré bude aj naďalej zastavovať v Trnave.

  • Najrýchlejší jazdný čas IC 52x bude v smere z Bratislavy 4 hod 42 min (čo je o 7 minút menej ako v súčasnosti), najpomalší IC 52x bude 4 hod 51 min (čo je o 7 minút menej ako v súčasnosti), všetky párne IC 52x v smere z Košíc budú mať jazdný čas 4 hod 38 min, čo je oproti súčasnosti rýchlejšie o 15 až 19 minút.

  • Výrazné zlepšenie a skrátenie jazdnej doby nastane na trati Bratislava – Prešov a opačne s prestupom v Kysaku na REX, ktorý bude stáť okrem Kysaku už len v Prešove. Kým priemerne cesta Bratislava – Prešov trvala dnes s IC 5 hod 11 min, po novom do bude 4 hod 55 min.

  • Medzi hlavným mestom a metropolou východu budú aj naďalej premávať vlaky 6xx, pri ktorých dôjde k zmene kategórie z R na Ex. Najväčšia zmena je posun taktu týchto vlakov o cca 60 minút a zrušenie zastavovaní v staniciach Leopoldov, Piešťany, Nové Mesto nad Váhom a Trenčianska Teplá.

  • Skrátenie jazdnej doby Košice – Bratislava bude o 24 minút a Žilina – Bratislava o 20 minút. Vlaky Ex 600 – 613 a R 614/615 budú doplnené vlakmi Ex 620 – 629 v smere Bratislava – Trenčín, Bratislava – Vrútky, Bratislava – Martin a Bratislava – Poprad-Tatry.

  • Na trati Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica dochádza k predĺženiu cestovnej doby o cca 20 minút z dôvodu eliminácie súčasného meškania vlakov pre dočasne obmedzené traťové rýchlosti. Prípojné väzby v stanici Banská Bystrica na vlaky linky Banská Bystrica – Vrútky budú zrušené. Vlaky R 800, 801 POĽANA budú premávať v skrátenej trase Košice – Zvolen – Nové Zámky a opačne.

  • Počas pondelkov bude v trase Bratislava hl. st. – Banská Bystrica vedený nový vlak R 11831 (Bratislava hl. st. 3:58 – Banská Bystrica 7:46), v úseku Levice – Banská Bystrica v trase súčasného vlaku R 861. Vlaky R 15843 a 17840 budú skrátené o úsek Zvolen os. st. – Banská Bystrica.

  • Na linke Zvolen – Košice dochádza k posunu časových polôh vlakov o cca 15 minút, aby boli zachované prípojné väzby na vlaky R do/z Bratislavy vo Zvolene os. st. V Košiciach bude vytvorený prípoj z/na vlaky Ex 6xx linky Košice – Žilina – Bratislava. Prípojné väzby v stanici Zvolen os. st. na vlaky linky Zvolen – Vrútky nebudú zabezpečené. Vlaky budú premávať cez Fiľakovskú spojku, zastavovať budú na zastávke Fiľakovo zastávka. Tieto vlaky budú vedené v kategórii R.

  • Na linke Zvolen – Vrútky bude premávať 9 párov vlakov, objem dopravy navýšený o 1 pár vlakov. Z dôvodu rekonštrukcie uzla Žilina všetky vlaky R 9xx premávajú v trase Zvolen – Vrútky, vlaky R 3xx len v úseku Žilina – Ostrava, v úseku Zvolen – Žilina sú vlaky R 3xx zrušené.

  • V úseku Vrútky – Žilina cestujúci budú naďalej využívať vlaky Ex 6xx. Prípojné väzby na vlaky linky Banská Bystrica – Bratislava a Zvolen – Košice v staniciach Banská Bystrica a Zvolen budú zrušené. V trase Zvolen – Banská Bystrica budú vlaky striedavo vedené s vlakmi R linky Bratislava – Banská Bystrica, čím v tomto úseku vznikne hodinový takt.

  • Na linke Prievidza – Bratislava-Nové Mesto budú vlaky premávať v pracovných dňoch v úseku Prievidza – Leopoldov v dvojhodinovom takte a v nových časových polohách. Vlaky budú z dôvodu nedostatočnej kapacity stanice Bratislava hl. st. vedené na/z Bratislava-Nové Mesto a nebudú zastavovať v stanici Pezinok a Šenkvice, náhradou budú vlaky kategórie REX a Os.

  • Vlaky linky Prievidza – Bratislava-Nové Mesto nebudú zahrnuté v IDS Bratislava. Vlaky budú vedené v celej trase dieselovou trakciou bez preprahu v stanici Leopoldov, dôjde k skráteniu cestovnej doby v smere do Bratislavy o 19 minút a v smere do Prievidze o 10 minút. Mení sa kategória vlakov z REX na R.

  • Na linke Žilina – Bratislava hl. st. dôjde pri vlakoch R 7xx k posunu taktu o cca 1 hodinu tak, ako pri Ex 6xx. Oproti platnému GVD budú vlaky R 7xx zastavovať naviac v staniciach Pezinok, Brestovany, Dubnica nad Váhom a Ilava. Dôjde k zmene kategórie vlakov 7xx z RR na R. Budú vytvorené prípoje v Bratislave na vlaky EC smer Praha a v Púchove od/na vlaky EC z/do Prahy. Vlaky budú zahrnuté v IDS BK.

  • Od nového GVD na linke Margecany – Červená Skala – Banská Bystrica budú mať vlaky REX 178x zmenenú kategóriu na Zr (zrýchlený vlak) a v úsekoch Banská Bystrica – Brezno a Nálepkovo – Margecany budú všetky Zr zastavovať naďalej ako vlaky Os. Nebudú však zastavovať na staniciach Gelnica zast. a Švedlár zast., naviac pribudli zastavenia v staniciach Tretí Hámor, Nálepkovo-Peklisko a Beňuš. Časové polohy budú zmenené: Zr 1780 odchod z Margecian posunutý o 2 hodiny skôr o 6:07 (doteraz bolo 8:08) a posunuté sú aj odchody z Banskej Bystrice: Zr 1783 o 10:13 (doteraz 9:37) a Zr 1785 o 14:13 (doteraz o 15:47).

  • Vybrané vlaky Os premávajúce cez pracovné dni na trase Margecany – Nálepkovo a späť, budú cez víkendy a v letnej a zimnej sezóne denne nahradené vlakmi kategórie Zr, ktoré budú z Margecian vedené  až do Banskej Bystrice a späť a na úseku Margecany – Nálepkovo a Brezno – Banská Bystrica budú zastavovať ako vlak Os.

  • Vďaka zvýšenej ponuke spojení dôjde k zlepšeniu dostupnosti do južnej časti Národného parku Slovenský Raj, a tým aj k podpore turistického ruchu v regióne.

  • Nočné vlaky R 800 v trase Plešivec – Nové Zámky a R 801 v trase Nové Zámky – Plešivec budú aj naďalej povinne miestenkové.

  • Obdobne aj nočné vlaky R 614 a R 615 v trase Trenčín – Poprad-Tatry budú aj naďalej povinne miestenkové.

Doplnené (predĺžené) prepojenie oblasti Slovenského raja s východom Slovenska (Banskej Bystrice s Červenou Skalou a Slovenským rajom) bude realizované vlakmi uvedenými nižšie počas víkendov a školských prázdnin v zime a v lete:

 vlak Zr 1781 (Banská Bystrica 06:13 – Margecany 09:53),
 vlak Zr 1782 (Margecany 10:07 – Banská Bystrica 14:06),
 vlak Zr 1786 (Margecany 18:07 – Banská Bystrica 22:06),
 vlak Zr 1787 (Banská Bystrica 18:13 – Margecany 21:53).


Doplnené spojenie z Banskej Bystrice do Mlyniek počas víkendov:

 Zr 1681 (Banská Bystrica 8:13 – Mlynky 10:33),
 Zr 1684 (Mlynky 13:33 – Banská Bystrica 16:06).

Súvisiace články

Najčítanejšie správy