Nový úsek rýchlostnej cesty R2 stavali dlhšie a drahšie, ale už je realitou
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
LUČENEC / V pondelok, 20. decembra, otvorili rýchlostnú cestu na juhu banskobystrického kraja. Stavali ju však nielen dlhšie ako avizovali, ale aj drahšie. Tento takmer 14-kilometrový úsek R2 sa bude napájať na ešte stále rozostavanú trasu Mýtna – Kriváň. Na túto stavbu si ale ešte počkáme. Približný dátum odovzdania má byť v januári 2025.
Za výstavbu rýchlostnej cesty bojovali aktivisti a zástupcovia miestnych samospráv dlhých 8 rokov. "Neustále rokovania, neustále presviedčanie ľudí, či už na ministerstve alebo Národnej diaľničnej spoločnosti. Potom sa museli robiť aj protestné zhromaždenia, potom sme ich pozývali do regiónu. Robili sa mnohé veci, aby sa nezabudlo," povedala primátorka Lučenca Alexandra Pivková.
Snahy sa nakoniec vyplatili. Základný kameň položili v decembri 2018, s reálnymi prípravami začali o pol roka neskôr, keď zhotoviteľ stavby podpísal zmluvu. Úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa - Tomášovce plánovali pôvodne dokončiť už v lete minulého roku. Podarilo sa to až o 16 mesiacov neskôr. "Tým kľúčovým dôvodom, prečo stavba meškala prakticky skoro až 1 a pol, tak to bola zmena projektu preložiek inžinierskych sietí – bavíme sa o vysokom napätí a plyne," informuje minister dopravy Andrej Doležal.
Kvôli nájdenej munícii bolo potrebné zrealizovať pyrotechnický výskum, výstavbu spomalila aj pandémia, či nedostatok stavebného materiálu a konflikt na Ukrajine spôsobil nielen nedostatok, ale aj jeho výrazné predraženie. Odrazilo sa to aj na konečnej sume. "Čo sa týka kompenzácie rastu cien stavebných materiálov, bezprecedentného, tak na to sme na ministerstve pripravili metodiku. Očakávame, že aj tento zhotoviteľ sa bude uchádzať o kompenzácie," dodáva Andrej Doležal.
"Zazmluvnená cena diela bola na úrovni 128 miliónov a skončilo to niekde na 136 miliónov," informuje generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko. Úsek je dlhý 13,5 kilometra, s jedenástimi mostami a šiestimi protihlukovými stenami. Počas výstavby použili približne 1 miliónov 700-tisíc kubíkov násypového materiálu, zrealizovalo sa približne 600-tisíc kubíkov výkopov. Už v tejto chvíli je novovybudovaný úsek otvorený pre všetkých motoristov. Vodiči by však nemali zabúdať na dialničnú známku – úsek je totiž spoplatenený. Pre kamionistov až od nového roku.