Mýto: Pokuta za nepresnosti palubnej jednotky klesne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Simon Grubb/ilustračné
Za tento priestupok zaplatia vodiči v blokovom konaní na mieste 120 eur namiesto doterajším 1 655 eur
Za tento priestupok zaplatia v blokovom konaní na mieste 120 eur namiesto doterajším 1 655 eur a v správnom konaní 160 eur oproti 2 655 eurám. Vyplýva to z novely zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Prezident Ivan Gašparovič zmenu mýtneho zákona podpísal vo štvrtok po tom, čo ju parlament schválil v skrátenom legislatívnom konaní na mimoriadnej schôdzi 20. januára.
Poslanci pri rokovaní o úprave mýtneho zákona minulý týždeň nepodporili návrh opozičnej SDKÚ-DS, ktorá chcela presadiť, aby dopravcovia platili elektronické mýto len za skutočne prejazdenú vzdialenosť a nie za jednotlivé úseky. Nižšie pokuty sa pritom budú vzťahovať aj na priestupky z januára tohto roka. Poslanci totiž podporili pozmeňovací návrh poslanca Petra Pelegríniho (Smer - SD), na základe ktorého sa budú nižšie pokuty vzťahovať aj na priestupky spred účinnosti novely zákona.
Sankcie za ostatné porušenie pravidiel mýtneho systému zostávajú nezmenené. Minister dopravy Ľubomír Vážny zdôvodnil zníženie výšky pokuty tým, že pôvodná výška postihu za chybné údaje v palubnej jednotke bola príliš prísna. Palubné jednotky používané vo vozidle počas prevádzky mýtneho systému umožňujú vodičovi vozidla zadávať len počet náprav.
Vzhľadom na malý rozdiel medzi najnižšou a najvyššou sadzbou mýta podľa počtu náprav v prípade priestupku je v súčasnosti platná sankcia neadekvátna. Od platenia mýta budú podľa novely mýtneho zákona oslobodené aj obecné vozidlá hasičského záchranného systému, o čo žiadali samosprávy, a tiež automobily Policajného zboru SR.
Elektronický výber mýta pre automobily a autobusy nad 3,5 tony platí od začiatku tohto roka na viac ako 2 tisíc kilometroch spoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných ciest prvej triedy.