Zneužívajú sa osobné údaje poistencov? Nič nepodpísali, no po rokoch ich prepoistili
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
LUČENEC / Na našu redakciu sa obrátili starší manželia, ktorým prišiel list zo zdravotnej poisťovne, v ktorej boli roky poistení. Obsah ich zaskočil. Zistili, že od nového roku budú klientmi inej poisťovne. Obaja ale svorne tvrdia, že nič nepodpísali. A nie sú jediní.
List zo štátnej poisťovne prišiel obidvom manželom začiatkom decembra. Dočítali sa v ňom, že od nového roku budú patriť pod inú zdravotnú poisťovňu. "Rýchlo sme bežali do poisťovne, že ako to je možné, keď oni nič nepodpísali, nič neurobili, nič nevedia," uviedol zať. "To je všetko klamstvo. Nič som nepodpísal, ani som nerozmýšľal, že by som poisťovňu zmenil," vyjadril sa poistenec Ladislav Gyorgy. Na pobočke im potvrdili obsah listu a až tam vlastne zistili, že v ktorej poisťovni budú. Okamžite zašli aj do Dôvery a tam spísali žiadosť o storno prepoistenia. Nič tým ale nedosiahli. Oni už s tým nemôžu robiť nič. Zákony sú nastavené tak. Rok budú poistení v Dôvere.
Hovorca tejto poisťovne potvrdil, že ich vyplnené a podpísané prihlášky prijali v júli tohto roku. Obsahovali všetky potrebné náležitosti, potvrdil ich aj Úrad pred ohľad nad zdravotnou starostlivosťou. "Náš zamestnanec podpísaný na uvedených prihláškach nám potvrdil, že tieto osoby prihlášky skutočne podpísali. Nevieme tieto skutočnosti hlbšie preveriť, odporúčame preto poistencom, aby sa obrátili na ÚDZS. V prípade, že sa potvrdí naše pochybenie, interne vyvodíme dôsledky. Máme záujem, aby medzi našimi poistencami boli iba tí, ktorí chcú byť našimi poistencami a chcú využívať naše služby," informoval hovorca Dôvery Matej Štepiansky.
Oklamaní poistenci sa situáciu rozhodli radikálne riešiť. Na polícii už podali trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. Veria, že sa podarí zistiť, kto zneužil ich údaje. Lebo toto je obyčajný podvod na starých ľuďoch, ktorí s tým nevedia nič urobiť. Takýchto ľudí musí byť veľa na Slovensku. A je to skutočne tak. Potvrdili nám to hovorcovia obidvoch dotknutých poisťovní. "Aj my evidujeme už desiatky podnetov od našich poistencov, ktorí mali byť bez ich vedomia prepoistení do štátnej zdravotnej poisťovne," dodal hovorca Dôvery.
Problém nemá iba jedna poisťovňa
"Aj v tomto pripoisťovacom období sme zaznamenali zvýšený počet podnetov a upozornení od klientov na podvodné konanie. Doposiaľ nás kontaktovalo 417 klientov s informáciou, že boli prepoistení, ale bez ich vedomia. Opakovane a rázne odmietame praktiky nekalého prepoisťovania. Výber zdravotnej poisťovne má byť slobodným rozhodnutím. Obchodné ciele poisťovní nesmú byť nadradené nad záujmy poistenca. Zdravotné poisťovne o poistencov nemajú súťažiť, majú sa o nich starať.," povedala hovorkyňa VšZP Eva Peterová. Po sumarizácii všetkých podnetov sa obrátia na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Zmeniť zdravotnú poisťovne je možné do konca septembra kalendárneho roku a to viacerými spôsobmi, dokonca aj online. Prihláška okrem mena obsahuje aj rodné číslo, adresu, či číslo občianskeho preukazu. Hovorca súkromnej poisťovne doplnil, že zamestnanci - interní, aj na dohodu, ktorí získavajú nových poistencov sú preškolení a poznajú svoje povinnosti.