Budúcnosť MHD je v moderných technológiách. V Trnave testujú vodíkový autobus
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
TRNAVA / Slovensko má ambíciu stať sa lídrom v oblasti vodíkových technológií. Má už svoj vlastný výskum a vývoj, vlastný prototyp autobusu, a chystá aj výrobu vodíka. Tento druh paliva sa má využívať v priemysle, na výrobu elektriny a v doprave. Čoskoro vzniknú aj prvé vodíkové čerpacie stanice, keďže záujem o vodíkové nákladné autá a autobusy je veľký. V rámci európskeho turné zavítal portugalský vodíkový autobus do Trnavy, kde si ho otestujú. V prípade dobrých výsledkov si tam zrejme niekoľko takých autobusov aj kúpia.
Trnavčania budú mať niekoľko dní možnosť voziť sa vo vodíkovom autobuse. "Od utorka, 10.1., bude nasadený na pravidelnú linku 16 v TT od rána do večera. A takisto aj v stredu," informoval generálny riaditeľ Arriva, Peter Nemec. A bude voziť ľudí zdarma.
V pondelok jazdil tiež, otestovať ho mali možnosť novinári, študenti a, samozrejme, aj šofér. "Po prvých pár kilometroch to vidím pozitívne, pérovanie dobré, zrýchlenie, brzdy," vyjadril sa šofér vodíkového autobusu. Dva dni v bežnej premávke budú zbierať dáta, aby vo štvrtok mohli vyhodnotiť všetky jeho plusy a mínusy. "Nás zaujíma rýchlosť tankovania, spotreba, prevádzkové náklady, v zimnom období ako bude zvládať vykurovanie vo vnútri, ako sa bude správať elektronika," vysvetlil generálny riaditeľ Arriva, Peter Nemec. Najmä v prudších mrazoch môže elektronika zlyhávať. Ide o portugalský autobus, ktorý v rámci stredoeurópskeho turné zavítal do Trnavy. "Trnava je ideálna, keďže tu vzniká výroba zeleného vodíka," povedal predseda národnej vodíkovej asociácie Slovenska, Ján Weiterschütz. Tento autobus je poháňaný elektromotorom, elektrinu však vyrába vodík.
Vodíkový autobus
Peniaze sú na to vyčlenené z fondov EÚ a z Plánu obnovy. Slovensko má veľké ambície v oblasti vodíkových technológií. Mal by sa využívať v priemysle, vo výrobe elektriny a v nákladnej a osobnej preprave. Vodík by sa tiež mal vyrábať u nás a celé by to mal zastrešiť aj výskum. Vodíkový autobus, ktorý vyvíja TUKE, je už verejnosti známy. Na to, aby sa všetko naplno mohlo rozbehnúť, bude potrebná zmena legislatívy.