Inklúzia na školách nielen na papieri: navštívili sme základnú školu v Plaveckom Štvrtku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Slovo inklúzia počúvame často, no zaviesť ju do praxe na školách býva problém. Príklad základnej školy v Plaveckom Štvrtku však ukazuje, že sa dá aj na pohľad nemožné. Ukážeme vám školu, z ktorej sme pred rokmi prinášali reportáže o konfliktoch neprispôsobivých detí z miestnej komunity, ale dnes je všetko inak.
"Pred 8 rokmi ste v tejto škole nenašli jedno dieťa, ktoré by nebolo z tamojšej rómske kolónie. Zdalo sa byť absolútne nemožné, že by deti z obidvoch komunít vyrastali alebo aspoň sa učili a chodili spolu do školy," povedala učiteľka zo základnej školy, Marta Šimečková. Po 8 rokoch je všetko inak. Dnes o túto školu majú záujem aj deti z okolitých obcí. Dokonca sem dochádzajú aj deti z Bratislavy.
Pre 8 rokmi sme prichádzala súčasná riaditeľka s tým, aby školáci aspoň ukončovali riadne základnú školu. "Tieto deti zostávali v 5., 6. ročníku. Naučili sme deti chodiť do školy," priznala riaditeľka Marianna Korbelová. "Pre nich to bola iba nejaká nutnosť, ktorú treba vydržať a postupom času sa to pre nich stalo nejakým príjemným prostredím, kde sa môžu vracať," reagoval zástupca základnej školy, Jakub Tešinský. Škola sa začala profilovať aj zaujímavým vzdelávacím programom. "Z tejto školy by som teraz nechcela odísť. Chcem ju dokončiť a potom ísť na ďalšiu," vyjadrila sa žiačka. "Mám žiakov, ktorí sú z rómske komunity. Mám obecné deti, priamo z Plaveckého Štvrtka. Mám deti, ktoré dochádzajú z okolia Bratislavy plus do toho niekoľko žiakov z Ukrajiny. Tak mňa ako učiteľa napĺňa vytvárať pre nich aktivity, ktoré majú za úlohu ich niekam posunúť," priznal učiteľ Michal Jamts. Deti musia učiť v náhradných priestoroch. "Už, keď sme boli na tej ceste a mali sme parádny zápis a už sme sa dostali do toho, že o nás a o naše deti je záujem a deti začali vyhrávať medzinárodné súťaže, tak sa nám staticky narušila budova," vysvetlila riaditeľka. Práve pre túto situáciu nemohli z kapacitných dôvodov deti prijať. Veria, že im pomôžu aj financie z Plánu obnovy. Učitelia hovoria, že recept na fungujúcu inklúziu je mať dobrý tím aj vôľu.