Polojasno
Bratislava
Emília
24.11.2024
Mestskí policajti majú väčšie kompetencie. Mohli by suplovať štátnu políciu
Zdielať na

Mestskí policajti majú väčšie kompetencie. Mohli by suplovať štátnu políciu

BRATISLAVA / Nový bič na cestných pirátov a bezpečnejšie cesty. Reč je o nových kompetenciách pre mestských strážcov zákona. Po novom by tak mohli v niektorých úlohách suplovať prácu štátnej polície. Umožní im to návrh nového zákona o obecnej polícii, ktorý je už v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Novinka by u nás mohla začať platiť od budúceho roka.

Už dávno to malo byť. Hovorí o nových kompetenciách šéf Združenia náčelníkov obecných a mestských polícii. Tie v minulosti mestskí policajti mali. Prišli o ne ale vraj z tohto dôvodu. "Mestskí policajti namerali rýchlosť vplyvným ľuďom a funkcionárom niektorých odborov z vnútra tak z toho dôvodu vlastne zišla iniciatíva z radov ministerstva vnútra alebo prezídia policajného zboru aby mestá a mestské polície nemohli merať rýchlosť. Veď predsa nebude mestský nejaký policajt merať rýchlosť nejakému plukovníkovi alebo podplukovníkovi z prezídia policajného zboru," uviedol Ján Andrejko, prezident Združenia náčelníkov obecných a mestských polícii.

To sa zrejme ale už čoskoro zmení. V prípade, že vláda a následne poslanci schvália návrh rezortu vnútra tak mestskí policajti budú môcť kontrolovať alkohol za volantom ako aj merať maximálnu povolenú rýchlosť. "A to z toho dôvodu, že týmto pádom budú vyššie kapacity na to aby takéto kontroly mohli na cestách prebiehať," povedala hovorkyňa Ministerstva vnútra SR Zuzana Eliášová. 

Rýchlosť by mali mestskí policajti merať prostredníctvom stacionárnych radarov. Ich umiestnenie budú ale konzultovať s policajným zborom. "Aby nevznikala duplicita v konaní a taktiež aby bola zabezpečená efektivita na účel, ktorý je sledovaný a to je pozitívne ovplyvnenie dopravno-bezpečnostnej situácie," dodal Tomáš Vrábel, riaditeľ Odboru dopravnej polície Prezídia policajného zboru.

Priestupky budú mestskí strážcovia zákona riešiť formou objektívnej zodpovednosti. V prípade, že nezodpovední vodiči budú na svojom aute ignorovať 30 dní papuču, tak na pôvodnom mieste si už svoje vozidlo nenájdu. "Stáva sa, že ľudia dlhodobo odchádzajú do zahraničia a vlastne takýmto spôsobom si zabezpečia auto pred odcudzením," vysvetlil hovorca mestskej polície v Bratislave Peter Borko. 

Vyzbierané peniaze na pokutách by podľa názoru Združenia miest a obcí mali smerovať do rozpočtu samospráv. "Určite nemá zmysel, aby mestská alebo obecná polícia dávala pokuty, ktoré budú príjmom štátneho rozpočtu," ozrejmil Michal Kaliňák, riaditeľ kancelárie Združenia miest a obcí Slovenska. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského je veľká obava z toho, že to budú využívať nie s cieľom zvýšenia bezpečnosti dopravy ale s cieľom zarobenia alebo doplnenia rozpočtu obcí. "My nejdeme šikanovať, buzerovať ľudí a tak ďalej ako nás niekto nazýva. Nie je to vôbec o peniazoch, akože mestá budú zarábať na tom. Ale chceme tu mať poriadok? Tak musíme mať na to aj páky," ozrejmil Andrejko. 

Väčšie právomoci si mestskí policajti pochvaľujú napríklad v susednom Česku. "Automatizovaný meriaci systém rýchlosti vozidiel bol uvedený do prevádzky na konci roku 2017. Toto zariadenie podlieha pravidelnej meteorológii a v rámci nej je povolená maximálna odchýlka plus mínus 3 kilometre v hodine. Po odpočítaní je teda výsledná rýchlosť o tri kilometre menšia," dodala Lenka Rigó, hovorkyňa mestskej polície Břeclav. Len vlani bolo statickým radarom v 25-tisícovom meste Břeclav zaznamenaných 22 tisíc priestupkov. Vodičom prišli za jeden rok pokuty v sume 11 miliónov českých korún čo je takmer 460 tisíc eur.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy