Päťpercentný pokles, ale stále je to svetová špička. V minulom roku sme vyrobili približne milión áut
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Výrobe automobilov na Slovensku neprospieva ani globálna situácia a ani domáca politická situácia. Automobilky, ktoré ťahajú našu ekonomiku sa museli vysporiadať s covidom, čipovou krízou, ruskou inváziou na Ukrajinu a dnes už aj s krízou energetickou. Na Slovensku im nepraje ani vysoké daňovo-odvodové zaťaženie, nepredvídateľné kroky vlády a slabou štátnou energetickou pomocou. Všetky tieto faktory už spôsobili pokles výroby automobilov.
Viaceré závody museli vlani často stáť a výroba automobilov sa tak v roku 2022 prepadla medziročne o 5 percent. "Nedostupnosť dielov sa v minulom roku výrazne podpísala pod počet vyrobených vozidiel," povedala hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Keď sa to potom spriemeruje, tak zostaneme v automobilovej plnke aj za vlaňajšok. "Odhadujeme to na plus-mínus, s malou odchýlkou, na jeden milión áut," povedal viceprezident zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek. Väčšie čísla by sa dali dosiahnuť jednoducho. Naše závody majú často objednávky na dva roky dopredu. "Zaznamenávame rekordný počet objednávok. Momentálne máme 215-tisíc objednávok na naše vozidlá," informuje Igor Franček, riaditeľ HR Jaguar Land Rover Slovakia.
Práve surovinová kríza spôsobuje až absurdné situácie. "Koncom roka sa vyrobili tisícky áut, ktoré sú zatiaľ len na sklade, lebo čakajú na nejaký čip, ktorý do stierača alebo niečoho, čo sa relatívne jednoducho dohodí," dodáva viceprezident zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek. Automobilky by tak od slovenskej vlády v ťažkých globálnych časoch prijali viacej pochopenia pre podnikanie.
Pre bežných Slovákov je dobrou správou, že prepúšťať sa nebude. Automobilky majú iný problém. "Stále to trvá, ten problém tu je, je problém získať nových dobrých ľudí," vyjadril sa vedúci divízie dodávateľov zväzu automobilového priemyslu Tomáš Osuský. Čo sa týka momentálnej energetickej krízy, tak tu sme podľa zväzu automobilového priemyslu tiež niekde úplne inde ako západ Európy. Veľkým firmám sa nepozdáva fakt, že by mali dostať maximálne 100-tisíc eur na firmu.
Automobilky ešte dúfajú v ďalšie stretnutia, aby takto o rok mohli povedať, že prvýkrát v histórii aj vďaka a nie napriek vláde dosiahli výrobu cez milión automobilov za rok.