Školákov čakajú ďalšie zmeny vo vzdelávaní. Najskôr iba skúšobne vo vybraných školách, neskôr aj plošne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Ministerstvo školstva hovorí, že ešte predtým než reforma obsahu vzdelávania bude platiť plošne, môže sa ešte upravovať aj potom, čo si ju vyskúšajú prváci na vybraných školách. Na kritiku zo strany učiteľov reaguje, že im len dáva väčšie možnosti a pripravuje aj stretnutia, na ktorých sa budú môcť na svoje obavy pýtať, aj sa vzdelávať.
"Kľúčová zmena je v tom, že žiaci sa nemajú učiť čo si majú myslieť, ale ako majú myslieť," vyjadril sa riaditeľ Odboru kurikula a inovácií vo vzdelávaní Martin Kríž. Deti sa majú učiť klásť otázky, diskutovať, nekĺzať len po povrchu, ale pri vybraných témach napríklad pokusmi prísť k novým poznatkom. "Tretiaci už nemusia vedieť povedať, čo je to telefónny zoznam, nemusia sa naspamäť učiť pranostiky. Niečo vypadlo, určite áno, ale nie je to prvoplánové škrtanie obsahu," Dodáva Martin Kríž.
Súčasne sa bude môcť škola napríklad rozhodnúť, že všetko alebo časť učiva z biológie, chémie či fyziky spojí do jedného spoločného predmetu. "Takto si učiteľ bude môcť vytvoriť nejakú vzdelávaciu aktivitu, ktorá môže spájať viacero predmetov, napríklad keď sa deti učia o rieke, tak môžu sa učiť v geografii o tom, že je nejaká riečna sieť. V histórii sa učia o tom, že popri riekach vznikali civilizácie," vyjadril sa poverený minister školstva Ján Horecký.
Pedagógovia sa boja, že vyštudovali biológiu, no budú takto musieť prezentovať aj fyziku. Tvorcovia ale tvrdia, že to nie je povinnosť, ale len možnosť pre školu. Dieťa má splniť určité ciele vrámci cyklov, škola si ale učivo môže do ročníkov v cykle rozdeliť tak, ako to škole vyhovuje. V druhom cykle bude môcť využívať aj prvostupňové aj druhostupňové učiteľky, Nielen cykly, ale aj ďalšie zmeny spustili lavínu pripomienok aj petície. Pre niekoho je to malá, pre iného veľká zmena. Veľa učiteľov má obavy. Ministerstvo reaguje, že úpravy kurikule budú ešte možné.
"Teraz budeme mať tri roky experimentálneho overovania," dodal Ján Horecký. Pripravujú sa informačné stretnutia s učiteľmi, ale aj vzdelávanie, aby novinky vedeli využiť. Od učiteľov sa budú žiadať zmeny v prístupe, motivácia vo forme platu nie je dostatočná. Hodnotenie, ktoré bude zohľadňovať aktivitu učiteľa ale aj náklady na život v jeho regióne sa stále pripravuje.
Prváci, ktorí budú v pilotnom programe, budú vedieť využiť aj súčasné učebnice. Prispôsobiť reforme sa ale budú musieť prispôsobiť postupne ďalšie učebnice a vysoké školy pripravujúce pedagógov budú tiež musieť urobiť zmeny. Lepší prístup k učeniu by vraj mohol učiteľom vrátiť aj ich status. Prví absolventi z pilotného testovania, ktorí pôjdu celých 9 rokov podľa nového kurikula, kedy bude vidieť prvý väčší efekt reformy, vyjdú zo základnej školy v roku 2033.