Autistických detí rapídne pribúda. Výskyt tejto diagnózy je za posledných 20 rokov štvornásobný
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Detí s autizmom rapídne pribúda. Za ostatných dvadsať rokov je takýchto diagnóz štyrikrát viac. Existujú našťastie účinné metódy, ktoré pomáhajú nielen deťom, ale aj ich okoliu. Jednou z nich je takzvaná aplikovaná behaviorálna analýza. Na Slovensku máme prvú školu, ktorá sa ju rozhodla zaradiť aj do vyučovacieho procesu.
Aplikovaná behaviorálna analýza v skratke ABA je metóda, ktorej súčasťou efektívnejšej komunikácie a práce s dieťaťom je aj zapojenie rodičov. Zuzana Maštenová. Psychologička, ktorá je aj medzinárodne certifikovanou behaviorálnou analytičkou má s tým už viac ako 15-ročné skúsenosti: "Logopéd, psychológ, pedagóg predsa nebude s dieťatkom v situácii raňajok."
"Nemá to zmysel bez rodičov, keď dieťa strávi u nás 4 hodiny a potom zvyšok dňa je doma," uviedla riaditeľka školy Hedviga Tomášová. Všetko je postavené na individuálnej analýze správania dieťaťa. Techniky, ktoré používajú majú vedecky podložené. Podobných certifikovaných behaviorálnych analytikov máme ale na Slovensku iba šesť. Ak by ich chceli do vyučovacieho procesu zaradiť všetky špeciálne školy, bolo by to nemožné.
Akútny nedostatok terapeutov je ešte o to výraznejší, že počet autistických detí sa za posledných 20 rokov takmer štvornásobil. "V roku 2 000 jedno dieťa zo 150tich malo autizmus, dnes je to jedno zo 48mich," povedala Maštenová.
Vedomosti a postupy certifikovaných terapeutov ocenia aj tí, ktorí sa deťom v školách venujú. Pilotný projekt je tak aj projektom vzdelávania samotných pedagógov. "Preto sme išli do projektu, aby sme mali ľudí dobre zaškolených, aby vedeli v tých záťažových situáciách reagovať," dodala Tomášová.