Kritika zastropovania cien potravín: Ide o pomoc či o marketing?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Zastropovanie cien potravín nie je taká jednoznačná pomoc pre spotrebiteľov, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Už prvé dni od zavedenia tohto protiinflačného nástroja prináša viacero kontroverzných otázok. Nielen na výber produktov a určenie ich cien, ale aj takých, či nejde o istú preventívnu ochranu reťazcov pred nepredvídateľnými nápadmi politikov v predvolebnom boji.
Od spustenia akcie deklarovanej ako protiinflačná pomoc uplynulo len niekoľko dní. A zatiaľ čo ešte v nedeľu, 19. marca, si za ňu poverený premiér Heger vo verejnoprávnej televízii pripisoval vládne zásluhy, minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan už po rannom rokovaní vlády taký presvedčivý nebol. "Ide o iniciatívu reťazcov, my sme len povedali, že by sme tam radi videli tie bežné potraviny," uviedol Vlčan.
Čoraz väčšia kritika na takzvané zastropovanie cien potravín sa ozýva najmä z opozičných radov. "Obchodné reťazce si niečo vymysleli a zneužili ministerstvo pôdohospodárstva na marketing," povedal nezaradený poslanec Patrick Linhart.
Kritika na toto opatrenie sa valí z každej strany. Hovoria o tom spotrebitelia. Odborníci za tým dokonca vidia možnú kartelovú dohodu reťazcov. "Ja nehovorím, že sa tá hrozba kartelovej dohody a zneužitia tej kartelovej dohody naplní, ale problém je, že sa môže naplniť," povedal Ivan Mikloš, bývalý minister financií.
Situáciou sa zaoberá aj Protimonopolný úrad SR
"Požiadali sme Protimonopolný úrad SR, aby prešetril, či nedošlo zo strany reťazcov ku kartelovej dohode," uviedol Pellegrini. "V tejto chvíli by bolo predčasné hodnotiť či uvedeným konaním podnikateľov môže alebo nemôže dochádzať k obmedzovaniu hospodárskej súťaže," uviedla Adriana Oľšavská, hovorkyňa Protimonopolného úradu.
Kritika sa valí aj na výber tovarov
Medzi zastropované produkty nepatrí napríklad zelenina. Naopak v zoznamoch jedného z reťazcov sa objavilo pivo či víno. "Je to jeho slobodné rozhodnutie, do ktorého ja vchádzať nebudem," uviedol Vlčan. Kritika sa valí aj na ceny, ktoré sú dnes často pri zastropovaných produktoch vyššie ako pri obdobných nezastropovaných artikloch.
Podozrivá je aj zmena cien niektorých produktov, ktorá sa menila na poslednú chvíľu pred jej zafixovaním. "V nedeľu stál losos 16 eur za kilogram. V pondelok po protiinflačnej garancii už stál 28 eur," uviedol Linhart. "Rešpektujem voľný trh a podnikanie, keď je inflácia 2 až 3 percentá - nech si robia, čo chcú. Ale pri inflácii 28 percent to už bez tvrdej ruky štátu ísť nemôže," vyhlásil Pellegrini. Zástupca asociácie združujúcej obchodné reťazce Martin Krajčovič ale upokojuje a odkazuje, že všetky tieto pochybnosti pominú. Akurát, že to chce čas. "Toto sú maximálne ceny, čiže nad tieto ceny už stúpať nebudú v najbližších troch mesiacoch. Aj keby prišlo k výkyvom na trhu," uviedol Krajčovič.