Veriaci sa lúčili so zimou: Do potoka hádzali Morenu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ORAVSKÝ BIELY POTOK (OKR. TVRDOŠÍN) / Aj slovenskí veriaci majú piatu pôstnu nedeľu, nazývanú aj smrtná či čierna. A práve v túto nedeľu sa ľudia lúčili so zimou. Smrtku, alebo Morenu hádzali do studeného potoka. Inak to nebolo ani v Oravskom Bielom Potoku. Tam ale hádzali do vody manželský pár, aby vyháňanie zimy umocnili. Tento zvyk v Oravskom Bielom Potoku dodržiavajú už od roku 1987.
Na smrtnú nedeľu kostolník zahalil rúchom oltár. Takisto aj všetky kríže na znak smútku z budúceho utrpenia Ježiša Krista. Kríže a oltár odhalia až na Veľký piatok, keď Ježiš bude ukrižovaný. Väčšina veriacich na omšu prišla v čiernom. Počas omše sa už mládežníci pripravovali, nie všetci ale prišli na čas. Najmä kvôli zmene času zo zimného na letný. "Starká mi požičala kroj a som utekala, aby sme to stihli," prezradilo dievča z Oravského Bieleho Potoka.
"Ja ako malá som ju nosila a dnes pokračuje v tomto krásnom zvyku moja dcéra," uviedla obyvateľka. Oravský Biely Potok je nezvyčajný tým, že okrem postavy Moreny majú aj postavu Ďada - jej manžela, ktorý sa vezie na vozíku, ktorý nazývajú kolieska. Kostolník deň predtým urobil dva drevené kríže, obalil ich slamou a poobliekal. Ženu do pekného kroja a jej muža do starých šiat. Tvár mali z bieleho obrusu a nakreslil im oči. "Marmuriena, keď sa vynáša, má prísť jar. Všetko zlé sa hodí do vody," vysvetlil kostolník Pavol Martáň.
"Tieto figuríny zosobňovali zimu, choroby, smrť. Snažili sa ich čím skôr vyniesť z chotára, aby čím skôr začala vegetácia a aj poľné práce," vysvetlila etnografička Hela Beňušová. Do vody išla najprv Morena, tú ale vyzliekli, keďže mala kroj. Po nej, jej muž. Všetko ale komplikoval vietor. "Nešlo zapáliť, lebo vietor fúkal. Zima možno ešte ostane, necháme sa prekvapiť," dodal kostolník.