Slovenské železnice sú dlhodobo zanedbávané, hnevajú sa Česi
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Situácia na slovenských železniciach nie je dobrá, a dlh na údržbe infraštruktúry stále narastá. Okrem iných to už nahnevalo aj české dráhy, ktoré napísali sťažnosť partnerskej ŽSR. Podľa nášho ministra dopravy Andreja Doležala je kritika za dlhodobé zanedbávanie oprávnená.
Českých manažérov nahnevalo najmä vykoľajenie ich súpravy pri Žiline začiatkom marca. Našim železniciam píšu, aby v prijateľnom čase zlepšili stav koľají a výhybiek. Slovenský minister dopravy samozrejme o kritickej situácie vie. "Ja sa s tým v zásade stotožňujem, s českým ministrom dopravy o tom pravidelne hovoríme," uviedol Andrej Doležal (Sme rodina), poverený riadením ministerstva dopravy. "Vo veľmi zlom stave je úsek Poprad až Kysak, aj ďalšia trať Bratislava - Štúrovo je v taktom istom stave," ozrejmil Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Podľa ŽSR, ktoré zodpovedajú za stav tratí, je súčasný stav dôsledkom toho, že sú dlhodobo podfinancované zo strany štátu. Pričom len na tento rok potrebujú na odloženú údržbu približne 33 miliónov eur. "Tieto peniaze nie sú určené na modernizáciu, ale na odstránenie nežiaduceho stavu, ktorý nám každoročne vzniká z nedostatočného dofinancovania," avizovala Ria Feik Achbergerová, hovorkyňa ŽSR. "My každý rok by sme potrebovali viazať 50 až 55 miliónov eur v štátnom rozpočte, aby sme sa pohli z miesta," dodal Matej.
"Tá kritika je oprávnená a možno mne a budúcim ministrom dopravy dá ešte väčší mandát, aby žiadali ešte úpenlivejšie o navýšenie prostriedkov na údržbu našej železničnej infraštruktúry," doplnil Doležal. "Ministerstvo financií tento rok uvoľnilo na dofinancovanie ŽSR 160 miliónov eur, ďalších vyše 21 miliónov išlo z kapitoly ministerstva dopravy. Tretinový nárast medzi rokmi 2021 a 2023 vyvracia akékoľvek tvrdenia o škrtaní zdrojov na údržbu," uviedlo stanovisko Ministerstva financií.
Podľa analytika Mateja by jedným z možných riešení mohla byť aj liberalizácia niektorých tratí, kam by mohli prísť kvalitní zahraniční dopravcovia. "Ale ak budeme mať v takom stave infraštruktúru, ako je teraz, tak nikto nebude mať záujem, a už vonkoncom nebude mať záujem, ak štát bude zasahovať vlakmi zadarmo a bude neochotný zvyšovať cestovné primerane," doplnil Matej.