PPP projekty môžu predražiť diaľnice o 40 %
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TASR/Pavol Ďurčo/ilustračné
Prvý balík PPP projektov môže predražiť výstavbu diaľnic o vyše 40 %
Podľa týždenníka prvé predraženie projektov spôsobilo už nereálne kritérium spojazdniť náročné úseky medzi Martinom a Ružomberkom do 37 mesiacov. Hoci záujemcovia o koncesiu upozorňovali, že to zdvihne investičné náklady o 30 až 40 %, ministerstvo dopravy neustúpilo a podpísalo koncesnú zmluvu na takúto vysokú sumu. Nakoniec však vláda dodatkami v marci 2010 aj tak koncesionárovi predĺžila zmluvné lehoty výstavby.
Za predĺženie termínov by koncesionár mal zmluvne dohodnutú cenu znížiť. Vláda však dodatkom schválila presný opak, pričom tretinu navýšenia sumy predstavujú ústupky koncesionárov. Vo víťaznom konzorciu má významný podiel firma Váhostav SK Juraja Širokého.
Výstavba sa predraží aj tým, že na dosiaľ najväčšiu verejnú zákazku si koncesionár požičia od bánk prostriedky s takmer 7,5-% úrokom, ktorý mu bude v dohodnutej cene preplácať štát. Napriek tomu, že sám si vie požičať za podstatne nižší úrok.
Podľa výpočtov týždenníka len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu 1. balíka PPP o vyše 40 %. Ak vláda 30. apríla 2010 rozhodne o finančnom uzavretí projektu, strata môže dosiahnuť až 15-násobok straty z nevýhodného predaja emisií firme Interblue.
Šéf rezortu dopravy Ľubomír Vážny ešte v piatok 16. apríla po mimoriadnom zasadnutí vlády venovanom práve PPP projektom vyhlásil, že sa nebráni odborným diskusiám o ich výhodnosti. Zároveň však upozornil, že výsledok rôznych analýz výrazne závisí od hodnôt vstupných parametrov, ktoré ich autori použijú.