Ako urýchliť výstavbu slovenských diaľnic? Sme rodina má riešenie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Strana Sme rodina našla riešenie, ako urýchliť výstavbu slovenských diaľnic. Konkrétne zmenou zákona, ktorý naša prezidentka vetovala a vrátila späť do parlamentu. Údajne stačí odstrihnúť úradníkov, ktorí majú ministrovi dopravy a našim diaľničiarom kontrolovať rozpočet a náklady na výstavbu. Úradníci tvrdia, že problém nie je v zákonoch, ale v ľuďoch, ktorí o diaľniciach rozhodujú a stavby pripravujú.
Výstavba diaľnice z Bratislavy do Košíc započala v roku 1972
Ani po 50-tich rokoch nie je dokončená. "Je strašne veľa administratívnych prekážok a toto chceme odstrániť a zrýchliť," vyjadril sa 28. marca predseda NR SR Boris Kollár (Sme rodina). "My si nemôžeme dovoliť čakať, máme záväzky," uviedol generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko. "My sa snažíme ten proces urýchliť, pretože aj čas sú peniaze," dodal Andrej Doležal, poverený riadením Ministerstva dopravy SR.
Týmito slovami Sme rodina obhajovala novelu zákona, ktorá má urýchliť výstavbu diaľnic. Zákon poľahky prešiel, veto prezidentky ho opäť vracia do parlamentu. Kritizovala vypustenie ekonomického hodnotenia zámerov Útvarom hodnoty za peniaze. Doležal pred opätovným neschválením varoval. "Jednoducho neviem, kto to tým ľuďom na východe povie. Ja mám svedomie čisté," uviedol Doležal.
Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) tvrdí, že podľa nového zákona budú môcť kontrolovať zámery diaľničarov až vo fáze, kedy sa už toho veľa zmeniť nedá. Ide o projekty za takmer 10 miliárd eur. A čo je najhoršie z pohľadu samotných motoristov, ani nový zákon nič nezmení na tom, že čas výstavby jedného diaľničného úseku trvá priemerne 14 rokov. "Je to priemer, v skutočnosti sa niektoré úseky stavajú 20 až 30 rokov. Táto novela tomu určite nepomôže. Uponáhľanou prípravou si zarábame ešte na ďalšie predĺženie v budúcnosti a najmä sa pripravujeme na debatu o úsporách v stovkách a miliardách eur," vysvetlil Martin Haluš, riaditeľ ÚHP.
Haluš problém vidí nie v zákone, ale v obmene politických priorít a rozrábaní množstva projektov. Jeho predchodca doplňuje, že štát nie je schopný ani minúť pridelené peniaze. "Za to, čo v skutočnosti predlžuje a predražuje výstavbu, nemôže ÚHP, ale nekompetentnosť politikov a zlé manažérske rozhodnutia v NDS," vyjadril sa Štefan Kišš (PS), bývalý predseda ÚHP. NDS vyhodnotila, že kritika je politická kampaň a na otázky TV JOJ neodpovedala. "Nie je možné, aby sme štátnych analytikov, hráčov, ktorí majú čo povedať do udržateľnosti rozpočtu, aby sme ich vylučovali z procesu prípravy," vyjadril sa predseda NKÚ Ľubomír Andrassy. Zároveň dal kredit súčasnému vedeniu ministerstva a Národnej diaľničnej spoločnosti, že chytajú mačku za chvost a hasia pochybenia minulého vedenia. Riešením diaľničnej telenovely by tak teda mohlo byť nie odstavovanie analytikov, ale jasne si povedať, čo chceme postaviť a či na to budeme mať.