Braniskom prejde denne 16-tisíc áut. NDS chce postaviť druhú rúru
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
TUNEL BRANISKO / Najdlhší slovenský tunel Branisko sprevádzali škandály a podozrenie z tunelovania. Doteraz je prejazdná iba jedna rúra, no to by sa už konečno mohlo zmeniť. Začala sa verejná súťaž na štúdiu, ako rekonštruovať nedokončenú časť Braniska.
Tunel Branisko. Verejnosti slúži už 20 rokov. Stavba za miliardy skvalitnila nielen cestovanie, ale zároveň spojil Šariš so Spišom. Tunel Branisko si svojimi necelými piatimi kilometrami stále drží prvenstvo medzi slovenskými tunelmi.
Avšak, už krátko od jeho otvorenia bol pravidelne podrobený kritike. Dokončená a otvorená bola len jedna rúra, z ktorej sa stala obojsmerná. Odvtedy jej aj v tuneli za bežných okolností povolená maximálne 80-kilometrová rýchlosť. Dnes je vyťaženosť taká, že druhú rúru považuje Národná diaľničná spoločnosť za dôležitú. Braniskom prejde 16-tisíc áut denne.
"Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie štúdie realizovateľnosti pre 2. profil D1 Beharovce — Branisko. Zákazka bude zahrňovať aj rekonštrukciu pravej tunelovej rúry," povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Výstavbou diaľnice a tunela si vydýchli nielen motoristi, ale aj ľudia v okolí Braniska. V Širokom doteraz spomínajú na nešťastia, ktoré sa tu stali.
Cez dedinu totiž vedie prudký kopec a na jeho konci je prudká zákruta. Najmä nákladné autá tu neraz neubrzdili. "Ja som ako aj očitý svedok niekoľkých nehôd," doplnila starostka obce Široké Silvia Kováčová. Preto obyvateľov dedín v okolí Braniska spočiatku informácia o plánovanej výstavbe druhej tunelovej rúry mierne vyrušila. NDS ich zároveň upokojila, že dlhodobá uzávierka pre výstavbu nehrozí.
Miestni totiž majú v živej pamäti takú premávku že problémom bolo aj vyjsť z dvora autom na hlavnú cestu. Teraz to zažívajú len krátkodobo. Keď tunel s diaľnicou uzavrú pre nehodu, alebo pre údržbu. "Keď mali ľudia vyjsť z dvorov, museli čakať aj niekedy 10 minút," ozrejmila Kováčová.
Ako ďalej povedala Žgravčáková, analýzy im už potvrdili, že výstavba ľavej rúry je technicky možná aj počas prevádzky pravej rúry. "Po spracovaní zámeru EIA bude nasledovať proces zabezpečenia projektovej dokumentácie, územného a stavebného konania," uzavrela.