Maturanti na štátnych školách dosiahli lepšie výsledky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TASR/Daniel Veselský
Najväčší problém majú podľa ministra Mikolaja s ovládaním pravopisu.
"Tohtoročné maturity dopadli dobre, organizačne boli zvládnuté na sto percent," uviedol dnes v Bratislave pred novinármi šéf školského rezortu. Žiaci štátnych škôl podľa jeho slov obstáli pri uvedenom type maturitnej skúšky v porovnaní so študentmi súkromných a cirkevných škôl.
Ukázalo sa, že úspešnosť študentov súkromných stredných škôl je o päť percent nižšia ako žiakov štátnych škôl. V porovnaní s cirkevnými školami ide dokonca o 10-percentný rozdiel, konštatoval Mikolaj.
Pri porovnaní úspešnosti žiakov 4 a 8-ročných gymnázií nie je veľký rozdiel so zvládnutím matematiky či slovenského jazyka a literatúry. Lepšie výsledky však dosiahli maturanti 8-ročných gymnázií zo znalostí cudzích jazykov. Študenti gymnázií dosahujú celkove lepšiu úroveň vzdelania ako ich kolegovia zo stredných odborných škôl a konzervatórií, poznamenal minister.
Z testovania úrovne vedomostí z vyučovacích jazykov – slovenského, maďarského a ukrajinského – vyplynulo, že maturanti majú najväčší problém s ovládaním pravopisu a porozumením odborných a publicistických textov. Najhoršie z testovania vyšli žiaci na školách s vyučovacím jazykom maďarským, pričom ich skúška mala ľahšiu formu. "Znalosť maďarského jazyka presahuje znalosť štátneho jazyka, pretože nemajú možnosti uplatňovania jazyka, majú len povinnú časť predpísanú štátnym vzdelávacím programom," dodal.
S najnižšou úspešnosťou maturanti tiež riešili matematické úlohy z analytickej geometrie a stereometrie. Rovnako nezvládali úlohy, v ktorých bol potrebný výpočet s využitím premenných, prípadne parametrov. V cudzích jazykoch im robí ťažkosti porozumieť prečítanému textu. Relatívne dobre obstáli pri gramatických cvičeniach a chápaní počúvaného textu.
Minister školstva poukázal tiež na skutočnosť, že Prešovský a Košický kraj vedú tabuľku priemernej úspešnosti svojich maturantov v matematike a v anglickom jazyku. Na opačnej strane rebríčka si nelichotivé postavenie "obhájil" kraj Banskobystrický a Trnavský.
Veľmi pozitívne hodnotil aj úroveň tohtoročných on-line maturít. Z prieskumu vyplýva, že 85 percent učiteľov nemá dôvod kritizovať organizačné zabezpečenie a považuje ich za výhodnejšiu formu ako "papierovú". Po zdokonalení prenosu dát a doriešení technických problémov má on-line testovanie podľa 80 percent pedagógov perspektívu.
Externej časti maturitnej skúšky sa zúčastnilo v riadnom marcovom termíne 62.159 žiakov zo 756 škôl, v náhradnom aprílovom termíne ďalších 104 žiakov. Z uvedených škôl bolo 689 škôl s vyučovacím jazykom slovenským, 66 škôl s vyučovacím jazykom maďarským a jedna škola s vyučovacím jazykom ukrajinským. Testovala sa úroveň dosiahnutých vedomostí zo slovenského, maďarského, ukrajinského jazyka, matematiky a cudzích jazykov.