Predraží autá a hrozí aj prepúšťanie: Automobilky desí nová emisná norma
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Autá drahšie o tisícky eur, niektoré sa možno aj prestanú vyrábať a tiež strata zamestnania. Toto podľa európskeho automobilového priemyslu hrozí, ak sa zavedie emisná norma so skratkou Euro 7. Tento názor zdieľa de facto aj osem štátov únie - vrátane Slovenska. A rovnaký postoj má aj náš Zväz automobilového priemyslu. V únii preto pokračuje boj proti tejto novej norme.
V Európe sú to státisíce predčasných úmrtí ročne pre znečistené ovzdušie, ktoré spôsobujú aj výfukové splodiny. Smerovanie je preto dané. Od roku 2035 kúpite nové už len elektrické auto. "Pozrite sa, čo sa deje v Číne, Indii. Pozrite sa, čo sa deje v Spojených štátoch. Je to elektrifikácia," vyhlásil Frans Timmermans, viceprezident Európskej komisie. Dovtedy má únia takzvanú normu euro šestku, ktorá spĺňa najkomplexnejšie a najprísnejšie emisné normy na svete. Brusel chce však viac.
Od roku 2025 do 2035, teda prechodu na elektrinu sa má zaviesť ale prísnejšia norma - Euro 7. Tá v momente zdvihla vlnu odporu najmä v krajinách závislých od výroby áut. Podľa najnovších údajov európskeho združenia automobilov sa výrazne navýšia náklady na výrobu vozidiel oproti prepočtom eurokomisie. Pri osobných autách miesto 180 eur až na dvetisíc. Združenie zároveň dodáva, že to celé nedáva zmysel. "Návrh Euro 7 nie je správny spôsob, ako znižovať emisie, pretože by mal extrémne nízky dopad na životné prostredie pri extrémne vysokých nákladoch," uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
Ďalšie náklady potrápia aj slovenské automobilky
Vysoké náklady je vec, ktorá trápi aj našich výrobcov. Slovensko má štyri automobilky a čaká ju piata. Všetky sa chystajú na elektrifikáciu, čo nebude lacné. S Euro 7 by museli investovať ešte navyše. Pri mnohých autách by sa to ani neoplatilo, lebo by sa tak predražili, žeby ich nikto nekupoval. Slovensku podľa zväzu hrozí okrem drahších áut ďalší problém.
Proti Euru 7 sú u nás napríklad poslanci zo strany SaS, či demokrati. Výrazne proti nej vystupuje aj bývalý minister hospodárstva. V Bruseli sa o nej bude rozhodovať už onedlho. Podľa Hirmana je preto dôležité, aby Slovensko na europôde zabojovalo. Nie sme v tom sami. "Máme niekoľko kľúčových spojencov ako sú Francúzsko, Taliansko, Poľsko, Česká republika a ďalšie krajiny," dodal Hirman.