Nový systém v hmotných rezervách: Menej papierovačiek, rýchlejšia komunikácia
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Štátne hmotné rezervy zavádzajú po dlhých 30-tich rokoch nový komunikačný a informačný systém. Ten má zlepšiť komunikáciu s ministerstvami, mestami, či obcami. Umožní aj sledovať stav zásob a položky, ktoré im v prípade mimoriadnej situácie môžu zo skladov poskytnúť.
Most medzi obcami Kysak a Veľká Lodina sa koncom októbra 2020 zrútil. Okresný úrad Košice-okolie vtedy požiadalo o pomoc štátne hmotné rezervy, konkrétne žiadali dočasný mostový systém, ktorý majú vo svojich rezervách. "Keďže tá situácia bola naozaj mimoriadna a nevyhnutná, odrezali sme obce od okolitého sveta, tak to bolo riešené veľmi promptne. Bavíme sa o týždňoch," uviedla Zuzana Vozár Kakaščíková, prednostka Okresného úradu Košice-okolie. Presnejšie o približne siedmich týždňoch, alebo ak chcete päťdesiatich dňoch. A paradoxne najdlhšie z toho netrvalo postavenie dočasného mosta. "Podarilo sa ho postaviť za jednásť dní, čo je unikát," uviedol ešte v januári vtedajší minister obrany Jaroslav Naď.
Už menej unikátne je to, že zvyšných 39 dní zabrala komplikovaná administratíva. "Na úrovni Okresného úradu Košice-okolie, sekcie krízového riadenia a potom následne ŠHR sme sa museli skoordinovať, čo tiež svojim spôsobom nebolo úplne jednoduché. Ale áno, bavíme sa o týždňoch," vysvetlila Kakaščíková. Zdĺhavú papierovú administratívu sa preto rozhodli štátne hmotné rezervy po 30-tich rokoch fungovania zefektívniť. Primátori a starostovia po celom Slovensku prechádzajú školením v rámci nového informačného systému ŠHR. To by im malo zabezpečiť, že v prípade krízovej situácie sa rýchlejšie a efektívnejšie dostanú k pomoci. "Predstavujeme tento nový systém, ktorý je obrovským skokom v komunikácii v čase krízy, kde jednotliví aktéri môžu medzi sebou komunikovať, môžu žiadať o rôzne položky zo ŠHR," ozrejmil predseda Správy štátnych hmotných rezerv Ján Rudolf. "Rozhodovací proces je teraz skrátený na minimum, pretože tým zodpovedným úradníkom, ktorí rozhodnú o vyskladnení jednotlivých požiadaviek, pípne dokonca SMS. Takže vie to rozhodovať 24/7," dodal Jozef Viskupič, predseda SK8.
"Nebudeme musieť vypisovať žiadne žiadosti, prihlášky, ale cez web stránku sa jednoducho prihlásime s našim heslom a môžeme komunikovať so ŠHR," opísal Ján Duranský z Okresného úradu v Galante. "Určite sa mi to pozdáva vzhľadom aj na všetky situácie, ktoré sme mali na Slovensku. Potrebujeme byť oveľa efektívnejší a rýchlejšie reagovať na rôzne pohromy," uviedol Martin Seman z Okresného úradu v Košiciach. "Čiže samotná požiadavka a vydanie rozhodnutia zo ŠHR by bola otázka niekoľkých hodín, nie týždňov," dodala Kakaščíková.