Základné pravidlá pre cyklistov a vodičov v cestnej premávke
Základné pravidlá pre cyklistov a vodičov v cestnej premávke
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TASR
BRATISLAVA / Máme tu obdobie, kedy mnohí vodiči vymieňajú svoje autá za ekologickejšiu formu prepravy. Na cestách sa tak zvyšuje počet cyklistov. Aby sa ale všetci dokázali prepravovať bezpečne, pravidlá musia dodržiavať nielen vodiči, ale aj cyklisti.
Pravidlá pre cyklistov
1. Ako správne jazdiť
- Veľmi dôležitá je povinnosť pre cyklistov (§55 zák. o cestnej premávke) jazdiacich po krajnici alebo po okraji vozovky, a to jednotlivo za sebou.
- Dvaja cyklisti vedľa seba môžu ísť len po cestičke pre cyklistov a aj to len vtedy, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. V skupine najmenej šiestich cyklistov môžu jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba.
- Cyklista je povinný počas jazdy mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou.
2. Reflexné prvky
- Za zníženej viditeľnosti musia mať cyklisti na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.
- Reflexné materiály už neraz zachránili život, odrážajú svetlo v úzkom kuželi späť ku zdroju a to až na vzdialenosť okolo 200 metrov. Výrazne zvyšujú viditeľnosť v tme a pri zníženej viditeľnosti.
- Reflexný materiál je v noci vidieť na 3x väčšiu vzdialenosť než biele oblečenie a viac ako 10x než modré oblečenie. Použitím reflexných prvkov cyklisti predlžujú vzdialenosť, na akú ich môže vodič motorového vozidla spozorovať.
3. Poučte aj svoje deti
- Deti mladšie ako 10 rokov môžu na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby staršej ako 15 rokov, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na dieťa riadne dozerala.
- Povinnosť chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou sa u cyklistu mladšieho ako 15 rokov vzťahuje aj pri jazde v obci.
- Ak rodičia berú dieťa na výlet bicyklom, dieťa treba mať vždy pred sebou na očiach, aby mohli jeho jazdu ovplyvniť prípadným upozornením. Treba dbať na to, aby jeho zdravie bolo dostatočne chránené, samozrejmosťou by mala byť prilba, chrániče končatín, reflexné prvky na odeve.
- V prípade zhoršeného počasia (hmla, dážď, poľadovica) je vhodné zvážiť iné možnosti dopravy.
4. Čo sa nesmie
- Cyklista nesmie jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť počas jazdy druhý bicykel, ručný vozík, psa ani iné zviera a voziť predmety, ktoré by sťažovali vedenie bicykla (napr. nákupné zavesené tašky na riadidlách a pod.), nesprávna jazda cez križovatku (nedanie prednosti v jazde).
- Pre cyklistu, rovnako ako vodiča motorového vozidla platí zákaz požívania alkoholu.
- Avšak pre cyklistu jazdiaceho v zastavanom území obce a pre cyklistu jazdiaceho po cestičke pre cyklistov tento zákaz neplatí za podmienky, že množstvo alkoholu v jeho organizme nepresiahne hodnotu pol promile alkoholu. Podľa zákona je to presne 0,24 miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu pri vyšetrení dychovou skúškou prístrojom alebo 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti vyšetrovanej osoby pri lekárskom vyšetrení zo vzorky krvi plynovou chromatografiou.
5. Najčastejšie chyby cyklistov
- Jazda bez svetiel, bez reflexných prvkov, jazda na bicykli mimo obce bez prilby (do 15 rokov povinnosť aj v obci), po nesprávnej strane vozovky a výnimočná nie je ani jazda v skupinkách vedľa seba a jazda pod vplyvom alkoholu.
- Správna reakcia - sledovať dianie okolo seba a vždy sa presvedčiť o bezpečnom prejazde, dať viditeľne a včas znamenie rukou o zmene smeru jazdy, použitie prilieb a chráničov, reflexných prvkov.
Pravidlá pre vodičov
Je dôležité, aby vodič motorového vozidla predvídal, čím stihne v prípade potreby skôr a adekvátne zareagovať.
1. Predchádzanie cyklistov a bočný odstup
- Minimálna bočná vzdialenosť, ktorú by mal vodič dodržať pri predchádzaní cyklistov, ale aj chodcov, kolobežkárov, vodičov samovyvažovacích vozidiel či malých motocyklov, je najmenej 1 meter pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km/h a najmenej 1,5 m v ostatných prípadoch.
- Minimálna vzdialenosť nie je definovaná absolútne. Ak vzhľadom na všetky aspekty situácie bude potrebné predbiehať cyklistu s väčším bočným odstupom, predbiehajúci vodič sa nemôže vyviňovať tým, že dodržal predpísanú minimálnu vzdialenosť.
2. Dávanie prednosti a zákaz státia
- Jasne sa ustanovuje prednosť každého, kto ide rovno, pred tým, kto odbočuje, a to bez ohľadu na stavebnú formu a oddelenosť cesty. Vodiči tak budú musieť dať prednosť aj cyklistom idúcim súbežne s cestou.
- Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde“ alebo „Stoj, daj prednosť v jazde“ bude povinný dať prednosť v jazde aj cyklistom idúcim súbežne s hlavnou cestou.
- Rozširuje sa zákaz zastavenia a státia na cyklistickej infraštruktúre. K zákazu na cestičke pre cyklistov a ochrannom pruhu pre cyklistov pribúda aj zákaz zastavenia a státia na cyklistickom pruhu.
- Taktiež pri odbočovaní ( §19 zákona o cestnej premávke) je vodič odbočujúci vpravo povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno, to neplatí pre vodiča električky.
3. Pravidlá na bicyklovej ceste
- Ide o cestu vymedzenú dopravnou značkou, na ktorej "auto je hosť". Bicyklovú cestu môžu cyklisti používať v celej šírke určenej pre ich smer.
- Na bicyklovej ceste vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h.
- Motorovým vozidlám je jazda na bicyklovej ceste zakázaná, ak dopravnou značkou nie je určené inak. Aj vtedy majú cyklisti prednosť. Vodiči áut ich nesmú ohroziť a predchádzať ich môžu iba pri dodržaní bočného odstupu najmenej 1,5 metra.
- Zastavenie a státie motorových vozidiel okrem motocyklov je na bicyklovej ceste povolené len na vyznačených miestach.