Vedia si deti nasadiť plynovú masku? Branná výchova by sa mohla vrátiť do tried
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / O brannej výchove ako samostatnom predmete v školských osnovách sa veľa diskutovalo asi pred šiestimi rokmi. A to aj na úrovni vlády. Dnes by si brannú výchovu mohli školy zaradiť do učebných plánov, ak by mali záujem. Otázkou však je, či by tento predmet mal kto učiť.
Zdá sa, že s niekdajším predmetom branná výchova vymreli aj učitelia, ktorí ju učili. Otázne je, čo by tento predmet teraz z rozvrhu vytlačil a kto by ho vlastne učil. "Ak si odmyslíme politický podtón, tak si aspoň v rýchlosti pripomeňme, čo všetko sme poniektorí z nás v rámci brannej výchovy absolvovali," uviedol Stanislav Pešek, zakladateľ a štatutár Dobrovoľnej civilnej ochrany. "Mali sme nejakú prípravu, hlavne vedieť si nasadiť masky, hádzali sme s granátom," spomína opýtaný v ankete.
Spomína sa aj návšteva CO krytov
Branná výchova sa brala vážne najmä v období studenej vojny. Patrili k nej aj pravidelné návštevy CO krytov. "Tam bola snaha naučiť deti, čo majú robiť v prípade väčšej krízy, ako si obliecť ochranné obleky, ako si navliecť masku, že sa máte otočiť nohami smerom k výbuchu, učili sme sa všetci základné podanie prvej pomoci," vysvetlil Jozef Černek z Múzea studenej vojny.
A aj to, aký signál znamená chemický či jadrový poplach. Toto sa síce po rokoch zjednodušilo, no ľudí dokáže dodnes vydesiť aj pravidelná kontrol sirén, ktorá je navyše vopred oznamovaná. Dnešná skúška sirén bola takzvaná "tichá", to znamená, že sme nepočuli ten typický zvuk. Otázkou je, či vôbec ľudia vedia, čo znamená. "Na základných i stredných školách sa dnes žiaci učia v rámci cvičení o ochrane zdravia a obyvateľstva. Pri spracovaní obsahu tohto prierezového predmetu spolupracovalo aj ministerstvo obrany," tvrdí Pešek.
Otázkou ale je, či to stačí
Obnovenie tohto predmetu na školách – či už základných alebo stredných je predmetom diskusií. "Zaviedol by som ju ale takým rozumným spôsobom," vyjadril sa Jozef Černek.