Zatiahnuté
Bratislava
Elvíra
21.11.2024
Kľúče od elektropriemyslu zviera Čína. Podarí sa ich Európe zmocniť?
Zdielať na

Kľúče od elektropriemyslu zviera Čína. Podarí sa ich Európe zmocniť?

BRATISLAVA / Čínska elektromobilita valcuje svet. Európske aj americké automobilky, ale aj vlády sú nervózne. Dobehnúť tento dobre rozbehnutý elektro vlak nebude jednoduché a nemusí to ani vyjsť. Priamo sa to týka aj Slovenska, ktorého ekonomiku i zamestnanosť ťahajú automobilky.

Čínsky drak dlho spal, ale potom roztiahol svoje mohutné elektro krídla a zatienil s nimi Európu aj s Amerikou. "Čo sa týka čistého vína, tak Čína sa stala za posledných 15 rokov dominantnou," tvrdí Pavol Prepiak, viceprezident ZAP SR.

Táto dominancia sa nepozdáva tak ako Bruselu, tak ani Washingtonu. Starý aj Nový kontinent sa ju tak snažia dobehnúť. "Áno, sú to preteky. Sú to globálne preteky. Preto vidíte, že Európska únia a USA investujú miliardy do elektromobility. Nie je to však uzavretý trh a jeho súčasťou bude naďalej aj Čína," uviedol technológ Florent Andrillon.

Amerika aj Európa sa zmeškané snaží dobehnúť masívnymi investíciami. Všetkým je, ale jasné, že Peking má kľúče od pomyselnej elektro miešačky. "Má priamy vplyv na nerastné suroviny a bude ťažké pre politikov EÚ uhrať priateľskú dohodu," pokračoval Prepiak.

Najnovšia snaha v Nemecku o to sa volá čínsky strategický pakt. "Nechceme sa od Číny odstaviť úplne, ale chceme čo najviac zmierniť riziká. Minulý rok sme bolestne zakúsili, ako sme zraniteľní pre túto závislosť na jednom dodávateľovi," vysvetlila Annalena Baerbocková, nemecká ministerka zahraničných vecí.

Veľký vplyv Číny cítime aj u nás

Všetci veľmi opatrne narábajú so slovíčkami a Čínu z hry nevynechávajú. Či by mohla čínska dominancia ohroziť aj výrobu u nás, čo by malo katastrofálny dosah aj na zamestnanosť, tak o tom sa vedú rôzne debaty. Samotný zväz automobilového priemyslu je optimistický. "Všetky finalizujúce závody majú veľmi zaujímavé portfólio. Až exkluzívne postavenie v rámci koncernu," uviedol Prepiak. Teda aspoň na najbližších niekoľko rokov. Všetky závody u nás zatiaľ hlásia dobré správy.

Z dlhodobejšieho pohľadu Zväzu automobilových poskytovateľov chýba, že Slovensko nemá stále ohlásenú žiadnu väčšiu "baterkáreň", na rozdiel do Poľska, či Maďarska. V katastrofickom scenári by tie čínske značky mohli prevalcovať európske úplne. Stačí, aby ľudia v sebe zlomili povestný psychologický moment, že im nebude prekážať čínske auto. Na strane druhej aj všetci Číňania, čo na to majú, uprednostnia európske auto oproti vlastným značkám.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy