Požiar v Grécku komplikuje dovolenky. Viete, kedy vám vzniká nárok na odškodné?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
GRÉCKO / Slováci, ktorí sa vrátili z Rodosu prvým repatriačným letom, netajili, že budú žiadať o odškodné. Dôležitým faktom je aj to, či mali cestovné poistenie. To by mohlo ich situáciu uľahčiť. Aj tu platí to, že šetriť na cestovnom poistení sa neoplatí. Podľa zákona ale klienti môžu zájazd reklamovať do dvoch rokov od jeho skončenia.
Dovolenkárom vznikli rôzne škody. Náklady na evakuáciu, ak ju nezabezpečoval hotel, alebo náklady na cestu domov. Napríklad pri nevyčerpaných službách ako ubytovanie či strava sa odborníci zhodujú za jasný nárok.
"V prvom rade by sa mali obrátiť na cestovnú kanceláriu. Ak bol zájazd realizovaný cestovkou," avizovala Eva Jacková, hovorkyňa Slovenskej asociácie poisťovní. "Majú nárok na kompenzáciu alikvotnej časti nečerpaných služieb. Toto budú cestovky riešiť s klientami v najbližšej dobe," uviedol Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných agentúr.
Rozhovor s hovorkyňou Slovenskej asociácie poisťovní robila naša kolegyňa Miriam Dinková v Ranných novinách TV JOJ:
"Nič nebráni tomu, aby si cestujúci po návrate do miesta uplatnil svoj nárok," informoval právnik Ján Kutan. V postihnutej oblasti Rodosa mnohí ľudia prišli o batožinu. Správne nastavené cestovné poistenie by malo mať pripoistenie aj na to. Je tam však ale. Pomôcť by mohli jej fotky. "V tejto mimoriadnej situácii bude naozaj veľmi ťažké zdokladovať zničenie alebo stratu tej batožiny," dodala Eva Jacková. "Tam bol chaos a všetko bolo hektické, tak tí cestujúci nestihli pofotiť všetky veci, ktoré sa udiali. Takže poisťovne vyhlásili, že toto budú akceptovať," vyjadril sa právnik.
Poistenie napríklad zahŕňa aj úhradu poplatkov na vybavenie nových dokladov. Ak majú dotknutí Slováci cestovné poistenie, je to podľa odborníčky jednoduchšie. "Pretože pripoistenie predčasného návratu kryje aj takéto mimoriadne situácie." V opačnej situácii sa ocitol František z Košíc s malým synom. Ten mal na Rodos letieť v pondelok 24. júla v noci. Jeho hotel bol ale preventívne evakuovaný. Je totiž blízko epicentra požiaru, ide približne o 20 km. Na dovolenku preto radšej neodišiel, platiť ale musel.
"Volali sme s pani z Tip Travelu, povedala, že všetko je v poriadku, hotel je plne funkčný. Povedzte mi teraz z ľudského hľadiska, či je to normálne ísť s dieťaťom, ktoré má kožné a respiračné problémy, na ostrov, ktorý je zadymený," povedal poškodený dovolenkár František. Už teraz zvažuje osloviť právnika. "Storno poplatok je stopercentný, oni nám nevrátia nič."
"Ak však tam nejdete preto, lebo sú tam práve tieto mimoriadne a nepredvídateľné okolnosti, nemá cestovná kancelária nárok na odstupné a môžete odstúpiť pred nástupom na zájazd a vtedy vám najneskôr do 14 dní CK vracia peniaze," dodal právnik. Odborníčka z poisťovne uviedla: "Tá živelná pohroma v mieste dovolenky môže byť dôvodom na preplatenie storna, ale musí to byť v tej zmluve vopred dojednané."