Nákupné plochy sa na Slovensku za uplynulých 10 rokov rozšírili až o 60 percent
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA/ PREŠOV / Predstavte si vedľa seba postavených 560 priemerných futbalových ihrísk. Takú plochu na Slovensku zaberajú obchody a nákupné centrá. A hoci sa zdá, že Bratislava je prepchatá nákupnými centrami, v prepočte na tisíc obyvateľov sú hustejšie zastavané krajské mestá Nitra a Trnava.
Za posledné desaťročie sa plocha na nakupovanie v obchodoch a obchodných centrách rozrástla až o 60%. A zrejme nikoho neprekvapí, že Mekkou nakupovania je práve Bratislava. "Tá nálada u Bratislavčanov, čo sa týka míňania, je celkom dobrá, pretože 80 % Bratislavčanov plánuje minúť viac alebo porovnateľne ako pred rokom," priblížila Eva Sadovská, analytička WOOD & Company. Uvádza to aktuálny prieskum firiem DATAMAR a MNFORCE.
Hlavné mesto má najvyššiu kúpnu silu a môžu za to viaceré faktory
Prvým je HDP. "v prepočte na obyvateľa je v prípade Bratislavy takmer 39 tisíc eur, čo je viac než dvojnásobok v porovnaní s priemerom na Slovensku," uviedla Sadovská.
Druhým je nízka miera nezamestnanosti. "Čo sa týka nezamestnanosti, tak Bratislava má jednoznačne najnižšiu nezamestnanosť. Je to takmer na úrovni 3 percent." A napríklad v prípade Prešovského kraja je to 8,5 percenta," doplnila Sadovská.
V neposlednom rade o nákupnej sile rozhoduje aj výška platu. Tá je najvyššia v Bratislavskom kraji, ktorý sa ako jediný nachádza nad celoslovenským priemerom. Najnižšie platy majú v Prešovskom kraji.
Oživenie zažívajú aj nákupné centra na východe Slovenska
Niekde dokonca očakávajú aj značky, ktoré doteraz váhali so svojou expanziou. "Teší nás, že po tých všetkých opatreniach nás opäť oslovili mnohí sieťoví nájomcovia o otvorenie nových nájomných jednotiek," priblížila Daniela Štieberová, riaditeľka nákupného centra Eperia.
Či sa zvýšil apetít po nakupovaní sme zisťovali aj v nákupnom centre Bratislavy. "Míňam určite viac, keď sa to týka potravín a drogérie, lebo to stále človek potrebuje. Oblečenie tak nepotrebuje," uviedla oslovená Bratislavčanka. Nie všetci ale majú rovnaký názor. "Nemíňajú ani viac, ani menej. Podľa mňa míňajú takisto," uviedol oslovený Bratislavčan.
Hlavné mesto má najvyššie ceny služieb a nehnuteľností, za ktoré si tu zaplatíte o štvrtinu viac ako je celoslovenský priemer. Za 1 m2 v Bratislave zaplatíte v priemere 3 200 €. "Keď si to porovnávame s ostatnými našimi regiónmi, tak tie ceny v Bratislavskom kraji sú vyššie o radovo až o 45-125 percent," priblížila Jana Glasová, analytička 365 bank.