Jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Na mikrospánok si treba dať pozor. Príčiny sú rôzne, pri únave je potrebný oddych na pár minút
Zdielať na

Na mikrospánok si treba dať pozor. Príčiny sú rôzne, pri únave je potrebný oddych na pár minút

SLOVENSKO / Iba za tento rok eviduje polícia 2739 nehôd, ktorých príčinou je nevenovanie sa vedeniu vozidla. Patrí tam aj mikrospánok. Príčinou je často únava, no môže to byť aj ochorenie - spánkové apnoe.

"Rozhodne neprajem to nikomu zažiť. Je potrebné si dať veľký pozor a uvedomiť si, že v rukách máme zbraň, keď šoférujeme," povedal Bruno Sýkora, interiérový dizajnér. Dnes aj interiérový dizajnér Bruno varuje pred mikrospánkom. Aj on si hovoril, že že má predsa najazdených množstvo kilometrov a pozná svoje limity. Aj on si hovoril, že sa mu to nemôže stať ako mnoho ďalších. Radšej som si mohla na 15 minút zdriemnuť ako skončiť na týždeň v nemocnici, hovoria tí, ktorí mikrospánok zažili. 

"Telo mi dávalo jasné signály, že by som mal zastaviť a zdriemnuť si na 15 minút. No ťahá ma tá vidina, že za tých 15 minút som v cieli," dodal Sýkora. Zobudil sa pod kolesami nákladného auta. "Ten pocit, keď sa zobudíte po náraze a neviete čo sa deje, všade roztrieštené sklo, je cítiť smrad, všade je dym, airbagy sú vybuchnuté a vy vlastne neviete, čo sa deje, je to ozaj zlý pocit a ste v takom šoku, že necítite ani bolesť dokonca," opísal Sýkora. 

Mal šťastie v nešťastí a dnes varuje iných. "Netreba sa preceňovať a treba počúvať svoje vlastné telo," dodal Sýkora. Mikrospánok pritom nevieme vedome odložiť. "Je to zväčša 3 až 5 sekundový spánok počas bdelého stavu bez nášho vedomia upadneme do spánku," objasnil Imrich Mucska, predseda Slovenskej spoločnosti spánkovej medicíny. 

"Keď si zoberieme, že človek ide 90 kilometrovou rýchlosťou, tak za taký 5 sekundový mikrospánok prejde 35 metrov, čiže to je dosť veľa," ozrejmila Martina Petrovičová, psychologička Dopravného podniku v Bratislave. Dostať za volantom mikrospánok ale môžete nielen pre únavu, ale aj kvôli chorobe. Spánkové apnoe sa v noci prejavuje prerušovaným chrápaním. Prestávky v dýchaní, o ktorých pacient nemusí v noci vedieť, mu spôsobujú cez deň únavu a prinášajú aj mikrospánky.

"Prestávky v dýchaní nás zobudia podvedome," dodal Mucska. Tu ale vedia pacientov nielen zdiagnostikovať aj účinne liečiť. V ťažších prípadoch nesmú pacienti šoférovať, kým nedostanú liečbu. "Tá nadmerná denná spavosť je niekedy extrémna, jeden z mojich pacientov spával počas chôdze na toaletu v nočných hodinách, zaspal opretý o stenu a tento bol tiež vodič, ktorému zakázali šoférovať, kým nebol liečený. Tá liečba je veľmi účinná," doplnil Mucska.

Pokiaľ ide o mikrospánok z únavy, polícia odporúča vodičom aj pri dlhých cestách z dovoleniek robiť si prestávky. "Mikrospánok alebo nevenovanie sa riadeniu vozidla, nesledovanie situácií na cestnej premávke, už pri jednej sekunde môže mať fatálne následky, či už pre vodiča vozidla alebo pre ostatných účastníkov cestnej premávky," uviedol Tomáš Vrábel, riaditeľ Dopravnej polície PPZ. "Žuvanie žuvačky môže pomôcť, takisto hudba, prípadne rozprávanie sa so spolucestujúcim, samozrejme nejaké prestávky si naplánovať počas dlhej trasy," dodala na záver Petrovičová. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy