Zatiahnuté
Bratislava
Kornel
26.11.2024
Výrobná cena tabuľky EČV je približne štyri eurá. Prečo za ňu platíme niekoľkokrát viac?
Zdielať na

Výrobná cena tabuľky EČV je približne štyri eurá. Prečo za ňu platíme niekoľkokrát viac?

BRATISLAVA / Kúpiť si auto predstavuje množstvo správnych poplatkov a jeden z nich je aj poplatok za evidenčné číslo. Hoci cena, za ktorú štát nakupuje jednu tabuľku s evidenčným číslom, sa znížila o polovicu, správny poplatok sa neznížil. Keď sme sa pýtali, z čoho sa vychádza pri určovaní výšky správneho poplatku, ukázalo sa, že presné zdôvodnenie nákladov nie je, lebo správny poplatok sa nemenil vyše 20 rokov.

Miliónové úspory vďaka lacnejšej výrobe tabuliek s evidenčným číslom avizoval už exminister Mikulec. Už vtedy sa novinári pýtali, či úsporu pocíti len štátna pokladnica alebo aj občan. "Je to vec ministerstva financií, ale nevylučujem, že budeme o tom hovoriť následne aj s pánom ministrom financií," uviedol Roman Mikulec (OĽaNO) bývalý minister vnútra SR.

Aj po mesiacoch je ale jedinou zmenou nižšia výrobná cena tabuľky. "Najpoužívanejšie tabuľky objednáva ministerstvo vnútra od automobilových opravárni MV SR v cene 3,70 eur bez DPH. Občan pri štandardnom zápise či prepise vozidla uhrádza za 2 kusy tabuliek 33 eur," informoval Matej Neumann, hovorca ministerstva vnútra SR.

Vodiči by zmenu uvítali, najmä keď si spočítajú všetky poplatky a náklady pri kúpe auta. Výhodnejšie je to elektronicky, hovorí štát. "Pri použití elektronickej služby je správny poplatok znížený o polovicu," dodal Neumann.

Elektronicky to ale nie vždy zafunguje, odkazuje občan. "Ak služba neprebehne korektne, tak sa nedopátrate ani k techničáku ani k značke," odkázal občan. Správny poplatok okrem tabuľky by mal zahŕňať náklady na distribúciu, personál či informačný systém. Ministerstvo nevie povedať či aké a konkrétne náklady zahŕňa tento správny poplatok. Menil sa totiž od roku 1999. 

Presné vyčíslenie nákladov nie je a laicky povedané, nie je jasné, či štát na ňom zarába alebo prerába. Správny poplatok totiž treba vnímať najmä takto. "Správne poplatky sú aj príjmom štátneho rozpočtu," ozrejmil Michal Horváth, minister financií SR.

Diskusia o správnych poplatkoch je podľa ministerstva relevantná. Je otázkou, či by išiel poplatok vyššie alebo nižšie. "Na revíziu poplatkov je priestor, no výsledok nemusí naznačovať, že cena pôjde dole," doplnil Horváth.

Najväčšiu časť z celkového objemu správnych poplatkov pritom tvorí práve evidencia vozidiel až 77 miliónov. Aj preto sa dá očakávať, že správne poplatky budú takisto súčasťou diskusie o ozdravení verejných financií.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy