Podľa učebnice deti fetujú a chodia poza školu. Štát ju zatiaľ nestiahne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Na ministerstvo školstva sa obrátili psychológovia pred takmer mesiacom so žiadosťou, aby stiahlo učebnicu Občianskej náuky pre šiestakov, z ktorej sa učia už niekoľko rokov.
V učebnici je totiž v príbehoch zobrazené, že tie deti, ktoré nežijú v ideálnej rodine, končia zle. Pre deti je podľa nich toxická, traumatizuje školákov v neúplných rodinách a je nešťastne písaná. Ministerstvo výhrady kritikov uznalo, lenže učebnicu aj tak nestiahne.
"Učebnica môže veľké percento detí poškodiť na psychickom zdraví," tvrdí psychologička Hana Bartová. Ide o učebnicu Občianskej náuky, kvôli ktorej vznikla dokonca petícia. Odsúdili ju viaceré osobnosti. "Papier znesie všetko. Aj vydať sa dá čokoľvek. A dokonca aj schváliť za učebnicu. Máme s tým skúsenosť v matematike, nie je prekvapením, že sa to stalo v občianskej náuke," povedal matematik Richard Kollár.
Ak si deti doma čítajú príbehy a nie sú z ideálnych rodín, môžu sa stotožniť s hlavnými postavami a tie končia zle. "Fetujú, chodia za školu. Neuvádza príbeh dieťaťa, ktoré je v ťažkej skúsenosti a dopadlo dobre," hovorí psychologička.
Napriek tomu z učebnice budú v školách učiť naďalej. "Učebnica vznikla pred šiestimi rokmi a reflektovala vtedy platný štátny vzdelávací program," povedal minister školstva Daniel Bútora. Program sa nedávno menil a vypadol z neho aj pojem rozvrátená rodina.
"Mňa to rozrušilo, ale keďže učebnica je šesť rokov v teréne, nemá zmysel robiť akčný krok bez toho, aby sme vedeli, čo bude potom," doplnil minister. Podľa neho ani nové vedenie ministerstva nebude robiť rozhodnutie o stiahnutí učebnice.
Nové učebnice už budú podľa nového vzdelávacieho programu, dovtedy budú mať žiaci doma túto. "Situácia, keď sa ministerstvo stotožňuje s výhradami, ale odmieta učebnicu stiahnuť, je nepochopiteľná. Ak sa zhodneme, že obsah učebnice je toxický, štát ponúka deťom v škole škodlivý obsah," kontruje psychologička Bartová.
Je aj na učiteľoch, ako budú učebnicu využívať. Psychologička by vraj učebnicu využila na podporu kritického myslenia pre vysokoškolákov.