Školstvo bez prevratných reforiem? Ak niekto očakával veľké zmeny, bude sklamaný
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Už tretí minister školstva po sebe prichádza na tento post bez ohlasovania zásadných reforiem. Tomáš Drucker v utorok 24. októbra prevzal školský rezort a neprináša žiadne zásadné zmeny. Seba vníma ako manažéra a chce pri riadení školstva zamerať na výsledky a kvalitu. Okrem iného sa chce popasovať aj so segregáciou sociálne vylúčených skupín, ktorú nám vyčíta Európska únia.
Ak niekto očakával v oblasti školstva nejaké prevratné zmeny, bude asi sklamaný. "Potrebujeme situáciu stabilizovať, pedagógovia sú už unavení zo siedmich reforiem... žiadny učiteľ, rodič, žiak by nemal cítiť, že prišiel nový minister a zastavil sa svet," povedal minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky Tomáš Drucker.
Školstvo síce potrebuje zásadné reformy, minister však nie je reformátor, ale podľa jeho slov manažér. "Keď narazíme na problémy, ktoré si vyžadujú zmeny, určite k tomu pristúpim," povedal Tomáš Drucker.
Týka sa to aj rozbehnutej kurikulárnej reformy, v ktorej bude pokračovať, problematické však zostávajú tri vzdelávacie cykly. Nový minister chce vo vzdelávaní podporiť väčší rozvoj zručností, ako to bolo odteraz. "Treba si uvedomiť jeden veľký problém nedokončenej decentralizácie, máme tu veľa malotriedok, aby sme zmenili to vedomostné na kombináciu vedomostí a zručností," hovorí Tomáš Drucker. To sa má týkať aj stredných škôl, aby absolventi boli lepšie pripravení na pracovný trh.
Problémom je aj nedostatok učiteľov
Veda, výskum a vysokoškolské školstvo sa podľa nového ministra bude musieť viac orientovať na výsledky a kvalitu. "Započal sa už projekt s výkonnostnými zmluvami, aby si študenti vyberali aj naše VŠ," dodal Tomáš Drucker. Minister sa chce popasovať aj s generačnou chudobou a segregáciou sociálne vylúčených skupín, ktorú nám vyčíta EÚ.
Problém s nedostatkom učiteľov najmä v Bratislave nechce riešiť úpravou platov, ale nájsť iné riešenie, napríklad pomocou osobitných príplatkov. "Záleží podľa koeficientu ekonomických nákladov," povedal na záver Tomáš Drucker. Podľa ministra dostať viac financií do školstva asi nebude reálne v súčasnej finančnej situácii štátu. Chce sa viac zamerať na čerpanie peňazí z európskych fondov.