Zatiahnuté, zmiešané prehánky
Bratislava
Klement
23.11.2024
Baterkáreň sa u nás nepostaví. Jedným z dôvodov je údajne pomalší rozvoj elektromobility
Zdielať na

Baterkáreň sa u nás nepostaví. Jedným z dôvodov je údajne pomalší rozvoj elektromobility

BRATISLAVA / Zlé správy má Volkswagen. Na Slovensku sa môžeme rozlúčiť s takzvanou baterkárňou, po ktorej už dlho volajú odborníci z automobilového priemyslu. Obávajú sa totiž, aby nám bez nej, ako výrobnej automobilovej veľmoci, neušiel vlak elektromobility. To by znamenalo nárast nezamestnanosti a ekonomický prepad Slovenska. O stopke pre "baterkáreň" sme sa paradoxne nedozvedeli od slovenského premiéra či slovenskej ministerky hospodárstva, ale od českého premiéra Fialu.

Ešte v prvej polovici roka boli predstavitelia automobilového priemyslu baterkovo optimistickí. "Slovensko ponecháva v hre, kam zainvestovať niekoľko miliárd do tejto gigafactory," uviedol Pavol Prepiak, viceprezident ZAP SR. Megainvestícia s množstvom pracovných miest mala byť pri Šuranoch. Už počas roka sa ale stále častejšie objavovali správy, že z nej nič nebude. Sny o baterkárni Volkswagenu nadobro rozplynul český premiér.

"Z dôvodu pomalšieho rozvoja predaja elektroáut, nemôžu v tejto chvíli urobiť žiadne rozhodnutie o ďalšej gigafactory v Európe," uviedol premiér ČR Petr Fiala. Nikde v Európe totiž znamená, že ani na Slovensku. Najlepšie boli pripravení práve Česi pri Plzni. Volkswagen sa ale rozhodol inak. Za pomalým rozvojom elektromobility v Európe sú viaceré dôvody.

"Zložitá situácia s elektromotormi, ale aj vysoké ceny elektriny," informoval Jozef Síkela, český minister priemyslu. Český premiér Fiala však jedným dychom dodal, že o postavení takzvanej gigafactory naďalej rokujú s ďalšími piatimi investormi. Od automobilového priemyslu je Slovensko závislé, ako sme na tom v rokovaniach o prípadnej baterkárni, ktorá by zároveň priniesla nové pracovné miesta, sme sa pýtali novej ministerky hospodárstva.

"Je to v procese rozhovorov a nerada by som teraz nejaké veci vyzrádzala," avizovala ministerka hospodárstva Denisa Saková. Kým teda my tajomne rokujeme, a Európa prešľapuje, svoje si ide dračím tempom Čína. "Nalejme si čistého vína, za posledných 15 rokov sa Čína stala dominantnou," dodal Prepiak. Čína medzitým chrlí čoraz viac elektroáut nielen na domáci, ale aj európsky trh. Tieto autá sú lacnejšie ako od konkurentov. Dostávame sa tak do zložitej situácie. "Rozhodne sa nachádzame v období veľkých zmien a nie každý ich musí ustáť," komentoval Peter Kažimír, guvernér NBS.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy