Začiatok vyučovania o deviatej? Riaditeľom zväzuje ruky cestovný poriadok
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Väčšina škôl na Slovensku začína vyučovanie o ôsmej, mnohé ale využívajú možnosť posunúť si začiatok vyučovania na skorší alebo neskorší čas. Psychológovia odporúčajú posunúť čas začiatku vyučovania na neskôr najmä tínedžerom, na Slovensku je ale prax taká, že školy sa často musia prispôsobovať cestovným poriadkom.
Študentke Martine začínala škola v Írsku o deviatej, na Slovensku 7:30. Hovorí, že všetko má svoje za aj proti. "Keď to začínalo o deviatej, určite som sa viac sústredila a bola som vyspatá, no chodila som neskôr domov. Tu na Slovensku mám aspoň poobede nejaké mimoškolské aktivity," tvrdí Martina.
Začiatok vyučovania v rôznych krajinách Európy:
TV JOJ
Slovenským školám umožňuje vyhláška zazvoniť na prvú hodinu najskôr o siedmej a najneskôr o deviatej. Kým Zuzana z Nemecka hovorí, že sa tam autobusy prispôsobujú žiakom, na Slovensku je to naopak a aj preto napríklad Katkine deti začínajú už 7:45, aby stihli poobedné spoje.
15 minút problém nie je, no sú aj takí, ktorí musia začínať ešte skôr. Na strednú školu dopravnú dochádzajú niektorí študenti aj desiatky kilometrov. "Snažíme sa im rozvrh spraviť tak, aby mohli ráno ľahko prísť a aby mohli odísť skôr a využiť dostatok vlakov a autobusov," uviedla Lýdia Haliaková, riaditeľka Strednej priemyselnej školy dopravnej v Bratislave.
Môže pomôcť aj štát
Mnohým žiakom v určitých časoch nejde totiž žiaden spoj. S problémom by vedel pomôcť aj štát, ak by znížil povinný počet hodín, ktoré musia absolvovať žiaci za týždeň. "Nie je dôležitý počet hodín na to, aby boli žiaci úspešnejší. Je to efektivita," tvrdí Haliaková.
Najmä pri tínedžeroch, ktorí majú problém večer zaspať a ráno sa skoro zobudiť, odporúčajú odborníci neskorší začiatok. "Mnohé výskumy hovoria o tom, že začať výučbu v neskorších doobedných hodinách je logické. Na druhej strane, v poobedných hodinách klesá naša pozornosť, ako aj kognitívne funkcie," tvrdí neuropsychológ Robert Krause.
"Je to na každom riaditeľovi, každom pedagogickom zbore, aby zhodnotili aké majú neskoré príchody. Keď začnete prvú hodinu a do toho vám príde desať detí s tým, že meškali kvôli doprave, tak tá hodina je úplne na nič," dodala Eva Horníková, prezidentka Združenia základných škôl Slovenska.