Šialenstvo Čierneho piatku: Aký vplyv má na Slovákov?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Zľavy počas "Čierneho piatku" privádzajú obyvateľov Spojených štátov do nákupného ošiaľu. Black Friday v Európe je o niečo miernejší, platí to aj na Slovensku. Výrazné zľavy na rôzny tovar mobilizovali ľudí nielen k návšteve obchodných centier, ale aj k objednávkam na e-shope.
Tradícia Black Friday má korene v Spojených štátoch. Vznikla v osemdesiatych rokoch minulého storočia. Scény počas výpredajov sú v Amerike bežné. "Americkí obchodníci si uvedomili, že koncom roka je dobré zbaviť sa starého tovaru," uviedla historička a etnologička Katarína Nádaská. A tak vznikol nákupný ošiaľ známy ako Black Friday. Ľudia boli ochotní stáť v dlhých radoch na otvorenie obchodného centra, aby sa im ušiel lacný tovar, po ktorom túžili.
Výraz Black friday sa podľa historičky používa na zľavy vo výške 50-70 percent. Postupne sa tento trend dostal aj do Európy. "Môžeme povedať, že Black friday je v novembri predzvesťou toho hlavného predvianočného nakupovania," ozrejmila ekonomická analytička Eva Sadovská. O nákupnom šialenstve na Slovensku v hlavnom meste, je len ťažko možné hovoriť, hoci tu je viac návštevníkov, ako v bežný piatok. "Pred piatimi rokmi to nebol veľký nákupný sviatok na Slovensku, no každý rok naberá na popularite," povedala manažérka nákupného centra Aupark Petra Majcher.
Ako vyzerá Black Friday na Slovensku?
Black friday sa na Slovensku zozačiatku neuchytil práve preto, že predajcovia ponúkali zhruba desaťpercentné zľavy. Dnes sú zľavy o dosť vyššie. "Väčšinou bývajú štyridsať až päťdesiatpercentné zľavy," doplnila Majcher. Mimo nákupných centier obyvatelia Čierny piatok až tak neprežívajú. Lokálni predajcovia zľavy vo väčšine prípadov neponúkajú. Ľudia na to nie sú zvyknutí. V okolí Rožňavy veľké nákupné centrá nie sú, ľudia preferujú internetový predaj. Človek môže pri pohľade na výraznú zľavu podľahnúť známemu "No nekúp to!"
"Mali by sme myslieť na to, že je lepšia kvalita ako kvantita. Mali by sme nakupovať iba to, čo potrebujeme a nenakupovať len preto, že je to lacné," uviedla analytička. Výrazné zľavy na oblečenie, ktoré podliehajú rýchlej móde, môžu byť lákavé. Väčší zmysel má vraj kúpiť si zlacnený luxusný výrobok, ktorý by sme si za iných okolností nemohli dovoliť kúpiť.