Na Slovensku vznikne gigatováreň na autobatérie. Akých ľudí bude potrebovať?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA/ŠURANY / Až 1 500 ľudí by si za dva roky mohlo nájsť prácu na juhozápade Slovenska pri Šuranoch. Vďaka viac ako miliardovej investícii tam od roku 2026 začne prvá gigafabrika produkovať ročne až 200-tisíc batérií do automobilov. Mnohých teraz zaujíma, akých ľudí a profesie bude nová továreň potrebovať.
Baterkáreň na Slovensku má mať výkon 20 gigawatthodín, čo je naozaj slušný výkon aj na ázijské pomery. "Mal by význam nielen v národnom meradle, ale dovolíme si tvrdiť, že aj v tom európskom meradle," uviedla ministerka hospodárstva Denisa Saková.
Detaily, v akej hodnote by giga investícia mala byť, zatiaľ samotná vláda ani investor neprezradili. Odhad analytikov je v miliardách. "Jeden a pol až dve miliardy v prvej fáze a po konečnom dokončení, pri tých štyridsiatich gigawatthodinách, to môže byť štyri až päť miliárd eur," priblížil Matej Horňák, ekonomický analytik Slovenskej sporiteľne.
Rovnako nevieme, ako by mohla vyzerať investičná pomoc Slovenska. V susednom Maďarsku to pri gigafabrike spravili takto. "Vláda poskytla investičnú pomoc v hodnote 37,5 milióna eur. Zároveň môžeme rátať s tým, podobne ako pri iných investíciách, že vláda bude pomáhať aj napríklad budovaním infraštruktúry," ozrejmil Horňák.
Baterkáreň by mala začať vyrábať od roku 2026 a zamestnať by mala až 1 500 ľudí. V tejto súvislosti mala mať už ministerka Saková s ministrom Druckerom stretnutie vo veci pracovníkov. "Aby sme produkovali dostatok žiakov s tým potrebným vzdelaním, po ktorom bude dopyt," uviedla Saková. Dodávať kvalifikovanú pracovnú silu však naše školstvo nedokáže dlhodobo. "Je nedostatok pracovnej sily," priblížil minister školstva Tomáš Drucker.
Gigafactory v Šuranoch bude potrebovať práve kvalifikovaných ľudí. "Ono je to high tech plne automatizovaná linka, ale, samozrejme, potrebujete operátorov. Veľkou súčasťou projektu bude vybudovanie R&D centra," ozrejmil Marián Boček, generálny riaditeľ INOBAT.
Slovensko, z pohľadu automobilovej veľmoci so štyrmi automobilkami a avizovanou piatou, baterkáreň potrebuje už dlho. "Slovensko zatiaľ tieto investície obchádzali. Pokiaľ tu boli, tak by som povedal na zaklopanie dverí," uviedol Pavol Prepiak, viceprezident ZAP SR.
Tak vari to len zaklopaním na dvere Úradu vlády neskončilo, memorandum je predsa len čosi viac. Investor je ale len na začiatku. Teraz ho čaká tá riadna slovenská byrokratická tortúra, ktorá odradila od svojho zámeru už nejedného húževnatého podnikateľa. Úspešné dotiahnutie do konca by pomohlo celému regiónu a Šuranom špeciálne. "Pomáha to vybudovať aj infraštruktúru. Chýbajú nám tu rýchlostné cesty, miestne komunikácie," opísal Marcel Fliaga, primátor mesta Šurany.