Štrajk pokračuje, kolóny sa zväšujú. Hrozí kolaps nákladnej dopravy?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
VYŠNÉ NEMECKÉ / V pondelok (4. 11.) prišla z Bruselu správa, že Európska únia nechce obnoviť povolenky na vstup na jej územie pre ukrajinských dopravcov. Slováci odvtedy prerušili štrajk na hraniciach, no Poliaci kamióny blokujú aj naďalej. Naši autodopravcovia teraz rokujú o ďalšom postupe so svojimi partnermi v zahraničí. Ministerstvo dopravy chce problém riešiť diplomaciou a kontrolami.
"Každý zvažuje, či to má zmysel, či má zmysel pritlačiť teraz, pretože výstup ministra bol taký, že do marca s tým nikto nepohne," priblížil Rastislav Čurma, podporedseda Únie autodopravcov Slovenska. Európska únia je proti blokovaniu hraníc s Ukrajinou. Vyzvala preto členské štáty, aby v prípade štrajkov rázne zakročili. "Rešpektujeme kohokoľvek právo na protest a kohokoľvek právo vyjadriť svoj názor. Avšak veríme, že autodopravcovia nebudú komplikovať živor občanom Slovenska," uviedol Jozef Ráž, minister dopravy SR.
Naši autodopravcovia tvrdia, že ignorancia problému zo strany EÚ spôsobí kolaps cestnej nákladnej dopravy na Slovensku. Požadujú preto náhradu spôsobenej škody. "Pokiaľ Európa žiada jednotnosť a solidárnosť, tak by to Európa mala aj zafinancovať. Tie straty sú obrovské," priblížil Čurma.
Únia nevidí dôvod na obnovenie povoleniek pre ukrajinských prepravcov. Akékoľvek problémy vraj majú riešiť dotknuté štáty a to pomocou pravidelných kontrol. "V súčinnosti s Policajným zborom SR a Finančnou správou sa ukázalo, že až dve tretiny ukrajinských prepravcov vykonávali treťoštátnu nepovolenú prepravu. Týmto jednoznačne porušovali pravidlá," informoval Ráž.
Situácia v pohraničí sa ani po odblokovaní hranice nezmenila. Na okrajoch ciest sú dlhé kolóny, keďže nákladné autá stále pribúdajú. Bol vytvorený ďalší pruh na odstavovanie kamiónov, ktorý bude hneď vedľa prvej kolóny nákladných vozidiel. "Oni nezmiznú. Sú obrazom toho, aký obrovský je objem tranzitu alebo lokálnej prepravy cez poľské územie," uzavrel Čurma.