Predvianočný nákupný ošiaľ rastie. A s ním aj počet podvodov na internete
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Predvianočný nákupný ošiaľ rastie. A s ním aj počet podvodov na internete. S pokusom o krádež peňazí sa stretol už takmer každý druhý klient banky. Okrem sofistikovaných technológií musíme čeliť aj premysleným psychologickým atakom, ktorých výsledkom nemusí byť iba strata peňazí.
Falošné e-shopy, phishing, pharming či rôzne druhy podvodov. Internet môže byť dobrý sluha, ale zlý pán. Najmä pred Vianocami by sme preto nemali zabúdať pri nákupoch na diaľku na opatrnosť. "Pre väčšinu ľudí je najväčšie riziko práve to, že môžu prísť o svoje financie," uviedol Lukáš Kurtiniak, etický hacker spoločnosti Aricoma.
Hnacím motorom väčšiny podvodov sú emócie a navodenie pocitu strachu. Kto s ním nedokáže narábať, môže mať problém. Pod tlakom tak obete útoku odovzdajú osobné údaje, prípadne sa nechajú nahovoriť na nechcenú investíciu. "Sú donútení konať tu a teraz, bez rozmyslu, lebo sa stane niečo im, ich blízkym č ich financiám," priblížila Zuzana Juráneková, poradkyňa OZ IPčko.
Vtedy je dôležité všímať si maličkosti ako sú gramatické chyby v texte, adresu odosielateľa, aktuálnosť loga, prípadne dať na inštinkt a požiadať o radu banku. "Často stačí použiť sedliacky rozum nad emóciami," zdôraznil Kurtiniak.
No a popri ňom si v prvom rade overiť URL adresu, na ktorú sa nás snaží presmerovať e-mailový formulár. Ak už naletíme, netreba hneď rezignovať. "Čím skôr banku kontaktuje po nejakej podvodnej transakcii, tým sa šanca na spätné získanie peňazí zvyšuje," informoval Ján Adamovský, šéf bezpečnosti SLSP.
Odhaliť podvodníkov bude ešte zložitejšie, keďže na scénu sa stále častejšie dostáva umelá inteligencia. Na odhaľovanie podvodov ju využívajú aj samotné banky. Lahôdkou pre hackerov je však aj získanie prístupu ku kamerám v našich počítačoch. "Aj my na našich linkách pomoci sa často stretávame s vydieraním, zastrašovaním, zneužívaním nejakých intímnych údajov," uviedla Juráneková. Aj preto platí, že k našim elektronickým zariadeniam by sme mali pristupovať s chladnou hlavou.