Jasno
Bratislava
Elvíra
21.11.2024
E-shop alebo kamenná predajňa? Slováci majú v rozhodnutí jasno
Zdielať na

E-shop alebo kamenná predajňa? Slováci majú v rozhodnutí jasno

BRATISLAVA / Zatiaľ čo počas pandémie sme začali hromadne nakupovať online, teraz už druhý rok po sebe opätovne preferujeme nákupy v kamenných predajniach. Medziročne klesol online predaj asi o 5 percent. V porovnaní s vlaňajškom viac nakupujeme veterinárne prípravky, parfumy či sušičky. A hoci kávu mnohí z nás musia mať každý deň, predaj kávovarov zaznamenal v online priestore dramatický pokles, a to až o polovicu.

​Kým v roku 2021 zhruba dve pätiny Slovákov nakupovali online aspoň raz mesačne, teraz touto formou nakupujeme menej. Aspoň to tvrdí najnovší prieskum od agentúry Neuropea. Viac ako desatina opýtaných uviedla, že nakupuje niekoľkokrát do týždňa cez internet. Ďalšia štvrtina nakupuje online aspoň raz do mesiaca. "Ľudia na internete vo všeobecnosti nakupujú menej, je to asi o 5 percent," tvrdí výkonný riaditeľ Creditcall Juraj Balogh.

Dôvody sú zrejmé

"Neistota, postpandémia, vojna, zvyšujúce sa ceny energií," uviedol René Parák, mediálny zástupca Heureka.sk. Pokles nebol taký kritický, ako tomu bolo rok predtým – 13 percent. "Najčastejší dôvod, podľa ktorého si ľudia vyberajú e-shop, je ich predchádzajúca skúsenosť s daným e-shopom," vysvetľuje Balogh.

Až ako druhá je pre nich dôležitá cena produktov, tretím dôvodom je porovnávanie cien na Google a medzi ďalšie dôvody patria odporúčania kamarátov či kvalita tovarov a služieb.

Cez internet sme medziročne v štvrtom kvartáli roka nakupovali viac parfumy, sušičky bielizne či veterinárske prípravky. Zaúradovala aj zmena počasia, predaj pneumatík medziročne vzrástol o 16 percent. Naopak menej nakupujeme slúchadlá, a to o tretinu, kávovary dokonca o polovicu. Medziročne klesol aj predaj televízorov, inteligentných hodiniek či bábik. 

Ako sa nenechať oklamať lákavou zľavou?

 V období online zliav si nakupujúci vedia na stránkach pozrieť vývoj cien produktov, aby sa uchránili pred nekalými praktikami niektorých obchodníkov. "Ak sa aj náhodou stalo, že nejaký obchodník zvýšil umelo tú cenu tesne pred zľavou, aby tá zľava vyzerala opticky vyššie, tak viete to presne vidieť a viete si aj presne pozrieť, kedy ten tovar stojí najvýhodnejšie, kedy sa oplatí kúpiť," dodal Parák.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy