Podvodníkov na internete pribúda. Toto sú tipy na ochranu pred podvodom
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Podvodníkov na internete neustále pribúda a spolu s tým rastie aj počet oklamaných a okradnutých ľudí. Útočníci vedia ako s ľuďmi komunikovať, často hrajú na city naučenými formulkami, aby od vás vytiahli kontaktné a platobné údaje. Podvodmi cez internetový predaj prostredníctvom online bazárov sa zaoberala softvérová spoločnosť Eset a dospela k zarážajúcim zisteniam.
Záujem prejavila aj pani Lucia, ktorá mala záujem o kúpu bundy. Poslala mi mailom všetky pokyny, a následne link, a odkaz na potvrdenie príjmu peňazí bankou. Obdobné správy, emaily, smsky chodia denne množstvu ľudom. Zvyčajne sa to deje v prípadoch keď si niečo kupujete alebo predávate cez bazárové portáli i aplikácie.
"Oni sa vám ozvú pýtajú sa na stav tovaru, kde bývate, či sú schopní si to s vami dohodnúť aby to vyzerala ako bežná komunikácia. a potom nasleduje výhodná ponuka že oni za vás všetko vybavia celú platbu celý proces odovzdávania a jedinú vec, ktorú musíte urobiť je zadať číslo kreditnej karty," konštatoval špecialita pre digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti Eset Ondrej Kubovič.
Obete týmto spôsobom oberú o peniaze a doručovacie spoločnosti o dobré meno. "Evidujeme viac ako 60 rôznych tipov podvodných správ, ktoré sa tvária ako slovenskej pošty," informovala hovorkyňa slovenskej pošty Iveta Dorčáková. "Tých podvodov je na celom Slovensku desiatky až stovky denne," reagoval výkonný riaditeľ Packety Alexander Jančo. "Niektorí zákazníci vôbec ani nepovedia, že je takáto situácia, prípadne niektorí nám to povedia dopredu, že naše meno bolo zneužité," vyjadril sa generálny riaditeľ DPD Peter Pavúk.
Softvérová spoločnosť skúmala necelý rok ako podvody na internete vznikajú. Zistila, že útočníci komunikujú prostredníctvom hromadných verejných skupín na platforme ruskej četovacej aplikácie. "Čím viac bude podvodníkov združených v tej komunikácii tým lepšie pre koordinátorov tej skupiny. Každý jeden zainteresovaný podvodník robí svoje podvody. Tie peniaze, ktoré sa odcudzia, sú kumulované v celej skupine," vysvetlil vedúci výskumného tímu v pražskej pobočke Jakub Souček.
Zakladatelia skupín v konverzáciách prezrádzajú nováčikom doslova návody ako komunikovať s obeťami i ako si vytvoriť falošný obsah či platobnú bránu. "Tie šablóny sú v podstate prednastavené v tom nástroji Telekopye a vlastne môžu si útočníci vybrať, ktorú službu alebo stránku chcú imitovať," uviedol Kubovič. V praxi tie šablóny pracujú nasledovne. Podvodník vytvorí kolonky ako cena, meno, priezvisko, adresa kupujúceho. šablóny zahŕňajú logá platobných kariet a tak pôsobia dôveryhodne. Treba si dať pozor pri komunikácii aj na pravopis a slovenčinu. "Oni komunikujú v azbuke, otázka je či sú to všetko ľudia z tých trhov, tvorcovia toho nástroja pravdepodobne budú mať pozadie z Ukrajiny, Ruska," konštatoval Kubovič.
Doručovatelia však nemali na výber a museli podstúpiť isté kroky, napríklad aj pridaním oznamov o postupoch spoločnosti na oficiálne weby. "Slovenská pošta nikdy nežiada o úhradu žiadnych poplatkov, ani prostredníctvom emailov, sms či mms. Klient za zásielku zaplatí až pri jej prevzatí," zdôraznila Dorčáková. "Ak majú nejakú neočakávanú správu, sms alebo email tak samozrejme na to nereagovať. určite ak predávajú cez aplikácie nevkladať nejaké bankové údaje," odkázal Pavúk.