Tržby slovenského maloobchodu sa celý rok prepadali. Čakajú nás lepšie časy?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA/KOMÁRNO / Tržby slovenského maloobchodu sa prepadali v podstate celý minulý rok. Výnimkou nebol ani november, napriek tomu, že sa už začínali predvianočné nákupy. Veľa dôvodov na radosť nemali ani veľké supermarkety, či internetové obchody. Rok 2023 uzatvárajú bez veľkého nadšenia a veria v lepšie časy.
Vlani bolo ešte viac ako rok predtým cítiť, že na ľudí celou silou doľahla inflácia. "Bolo cítiť obavy spotrebiteľov, obavy nakupujúcich. Či už to bolo z cien energií alebo z rastúcich cien potravín," konštatoval mediálny zástupca portálu Heureka.sk René Parák.
Keď majú strach a menej peňazí ľudia, tak aj obchodníci. Výnimkou nebol ani november, kedy tržby klesali už desiaty mesiac po sebe. A to ešte vďaka začínajúcim vianočným nákupom dopadol ako tretí najlepší v roku.
Ešte pred 30 rokmi boli v Komárne desiatky maloobchodov. Teraz by ste ich spočítali na prstoch dvoch rúk. "To zvýšenie vlaňajšie a ešte aj predtým bolo také rapídne, až 30%, tým pádom naše tržby sú na takej istej úrovni," reagoval majiteľ predajne potravín v Komárne Zoltán Kollár. Znamená to, že v maloobchode ubúda zákazníkov, respektíve nakupujú menej. "Každým rokom je to čoraz horšie, tým pádom, že sú tu veľké reťazce, to sú potraviny, má to krátku záruku, takže veľmi musíme dávať pozor," povedala majiteľka potravín Monika Töröková. "Režijné náklady stúpajú každým rokom a nevieme veľmi zaplatiť ani personál," vyjadril sa Zoltán Kollár. Počas pandémie vyleteli hore tržby e-shopov. Dva roky zdražovania urobili svoje a napríklad vlaňajší november zaznamenal pre ne medziročne až jedenásť percentný prepad. Cítia to aj vo veľkom e-shope, ktorý sa venuje primárne hudobným nástrojom, športovému vybaveniu, ale aj eletronike. "Infláciu sme pocítili dosť a to zásadným spôsobom," uviedol obchodný manažér muziker.sk Peter Síleš.
Každá kríza je ale na niečo dobrá
Aspoň z pohľadu ľudí. Slovákov niečomu naučila. "Menej nakupujú impulzívne a viac sú opatrní pri svojich nákupoch," povedal René Parák. Rok 2023 rozhodne ako pre maloobchod ako aj pre ľudí nebol brnkačka. "Bol pre nás veľkou školou, predovšetkým. Musím povedať, že sme sa veľa naučili. Vnímam, že 2024 bude už naozaj úspešnejší," povedal Parák. Aj podľa analytikov sme sa už odrazili od dna. Napomôcť by tomu mala stále klesajúca inflácia, rast reálnych miezd a stabilná zamestnanosť.