Zatiahnuté
Bratislava
Klement
23.11.2024
NCZI pripravuje elektronické objednávanie k lekárom. Tí hovoria o chaose
Zdielať na

NCZI pripravuje elektronické objednávanie k lekárom. Tí hovoria o chaose

SLOVENSKO / Národné centrum zdravotníckych informácií pripravuje novinku - e-Objednanie. Po novom by vás všeobecný lekár mohol objednať rovno k špecialistovi. Viacerí odborníci návrh odmietajú. Prekáža im zasahovanie do kompetencií, ktoré by spôsobilo viac chaosu. Naopak navrhujú spoločnú elektronickú zdravotnú databázu, z ktorej by si samotní špecialisti volali pacientov na základe svojich voľných termínov.

V blízkej budúcnosti vás môže všeobecný lekár poslať k špecialistovi bez výmenného lístku, ale za to rovno s termínom. Názory odborníkov na chystaný projekt elektronického objednávania na Slovensku sa však líšia. "E-objednanie je výhodná služba pre pacientov. To znamená, že všeobecný lekár môže, ak sú termíny u špecialistu, môže nejakým spôsobom ovplyvniť uprednostnenie alebo podľa akútnosti zabezpečiť zdravotnú starostlivosť," konštatoval prezident Asociácie súkromných lekárov SR Marián Šóth. "Slovenské zdravotníctvo má úplne iné priority, čo sa týka elektronizácie, a to je predovšetkým eLab, e-výmenný lístok a ePN," reagovala prezidentka Spoločnosti všeobecných lekárov Slovenska Monika Palušková.

"Toto sú veci, ktoré keď sa zavedú a budú fungovať, tak pomôžu odbremeniť ten sektor, čo vytvorí čas na to, aby sa mohli zavádzať zložitejšie témy," vysvetlil zdravotnícky analytik Martin Smatana. Stanovisko k chystanej novinke poskytlo aj samotné Národné centrum zdravotníckych informácií.
“Národné centrum zdravotníckych informácií má pripravených niekoľko možností fungovania e-objednania. Táto téma si však vyžaduje širšiu diskusiu v rámci rezortu, pričom v centre pozornosti by mal byť pacient," uviedli v stanovisku. "Táto téma nie je úplne uzatvorená, rokujeme, a keď budeme mať aj technické riešenie vhodné pre obidve strany, tak potom budeme o tom informovať," vyjadrila sa minister zdravotníctva Zuzana Dolinková. Riešením môže byť cloudova databáza, teda elektronický informačný systém obsahujúci nielen zdravotnú dokumentáciu, ale aj kontakt na pacienta. Do nej by mali prístup aj špecialisti a na základe svojich voľných termínov by pozvali prihlásených pacientov na vyšetrenie. "Určite by to nemohol byť jediný spôsob objednanie sa pacienta na vyšetrenie, pretože my musíme pacientovi ponechať tú slobodnú vôľu lekára," reagovala prezidentka Zväz ambulantných poskytovateľov Jaroslava Orosová. Každá úloha navyše pre jednu či druhú stranu predstavuje bremeno, čo v konečnom dôsledku môže čakaciu dobu predĺžiť. "Lekár špecialista nemôže nájsť iba prekvapenie vo svojom kalendári od nejakého úplne iného lekára, pričom nevie, aký pacient by ho mal navštíviť," vysvetlila Palušková. "Tieto negatívne dôsledky tam určite budú a to bude vyžadovať niekoľko rokov postupnej implementácie, aby to malo čo najmenší negatívny dopad na prácu daného lekára aj pochopiteľne na pacienta," konštatoval Smatana. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy